2009-05-03

Vårtecken den sjunde veckan

Inte vet jag men kanske är det den sista veckan som Humlebackens vårteckensutmaning är igång, de riktigt långt söderut har väl sommar nu. Besök Viveka på Humlebacken för att se vilka fler som deltar i den här utmaningen, vi är folk från norr till söder som deltar! Egentligen är det imorgon det här inlägget ska publiceras, men då blir det så himla sent för mig. Men det blir nog först imorgon som jag kommer att ha tid att surfa runt hos alla och titta hur er vår artat sig. Jag kom på att jag visst har några mail att svara på innan jag stänger av datorn för ikväll. Men först mina vårtecken:

Här i Eskilstuna så börjar det nästan bli så att man kan säga att det är försommar. Senaste veckan har varit otroligt solig och fin, man får väl hoppas att det fina vädret håller i sig.

Någon sorts buske med gula blommor lyser upp vid en husvägg bakom vårdcentralen inne i centrum.
Där fanns också den här färdigblommade maskrosen! Jag som inte har någon egen gräsmatta vilket innebär att jag inte behöver irritera mig på maskrosor kan tycka de är rätt fina, både när de blommar för fullt och sen när de blir så här fluffiga. Fast i fluffigt tillstånd brukar de ha en förmåga att klänga sig fast i Higgins päls.

Här promenerade vi förbi en syrénhäck. Det blev väl inte världens bästa bild, men jag ville inte att de som bodde i huset bakom häcken skulle tro att jag spionerade där jag stod med kameran och fotade. De kunde ju inte veta att det var knopparna i deras häck jag var intresserad av!

Kanske svårt att se, men som vanligt om man klickar på bilderna så kan man se dem större. I alla fall så är det en humla som är där i mitten av bilden. Tyvärr flög den iväg när den insåg att den var utsatt för en paparazzi...

Den gråa trista rabatten i parken vid Fors kyrka börjar få lite skir grönska. Alla andra rabatter i den parken är fulla med vackra tulpaner i olika rosa, röda och lila nyanser. Men nu börjar alltså den här rabatten också få lite liv.

Inte vet jag vad det är, men jag tycker det ser ut som någon sorts ormbunksliknande växt som håller på att korva ut sig.

Nu går det undan med blommor och blad, här är det knopp i rhododendronbuskarna i stadsparken. De fanns då inte där igår, men ikväll när vi traskade förbi såg det ut så här i vissa av buskarna.
Vill man se fler av mina vårtecken går det bra att ta sig en till på min hemsida och gå till bilddagboken där. I princip hela april har varit en jakt på vårtecken.

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tycker det ser ut som sommar hos dig. Jag roar mig med att fundera hur länge det kommer att ta för oss i norr innan vi är där ni är nu?!

Du kan ju alltid äta tårtan en blå-måndag bara för att ;0)

~Livet i byn

Erika sa...

Roligt att folk smyger ut sina vårtecken så att man har lite att titta på under hela dagen.
Verkar som mina rhododendron kommit lite längre än den du såg men ormbunken o syrenerna har absolut inte kommit så långt.
Trevlig vecka på dig!

Mejrams! sa...

Jag håller med dig om att maskrosen är fin i sitt fluffiga tillstånd. Inte för inte som IKEA gör en lampa av den. Nu börjar ni komma ikapp tycker jag. Ha en härlig dag!/Merja

Fia sa...

Gillar närbilden på ormbunken mest.
Ha en trevlig kväll
Fia

Lotta-livets väv sa...

Härligt att syrenen snart blommar hos dig! Här har det ännu inte kommit några knoppar att tala om i min syrenbuske....men grannarnas syrenhäck har kommit lite längre! Grattis till vinsten! Snurrade runt lite på Livet-i-bynsidan oh fann att du vunnit ett härligt kökspaket!

Ingrid sa...

Nä du har ju rätt, de skulle vara vita i typ 5 sekunder. Ush, köpte vita sängkläder och hallå??? Hur smart vad det...gamle Alfons gillar att gnida huvudet mot saker = svart hår och smuts!!

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Livet i byn x 2: Ni hade ju fått lite barmark nu i alla fall, passar ju bra till dina nya skor! Vita sängkläder var kanske inte världens bästa färg just med tanke på Alfons och övriga vovvar :D

Ika: Rhododendrona här i stan är visst av lite olika sorter har jag upptäckt, en del blommar och andra är bara knoppar än.

Lilla Huset: Hade jag ingen aning om att IKEA gör lampa av maskrosen!

Fia: Tack, jag blev rätt nöjd med den själv.

Lotta: Såg att syrenen kommit ännu lite längre, och så blommar häggen nu.