2009-05-02

Chokladbiskvier - recept

Nä, jag har inte bakat idag, bilden nedanför är gammal och biskvierna sen länge uppätna! Men för att illustrera receptet jag tänkte dela med mig av så var det ju bra att jag hade en gammal bild.
Jag är inte så bra på att baka småkakor, det brukar sluta med att jag äter upp degen som den är eller så ser kakorna inte alls ut som när "alla andra" bakar dem. Av någon märklig anledning har jag inga problem att baka de här biskvierna. Kanske beror det på att min syster som är otrolig på att baka just småkakor inte fick till dem och jag envist hävdade att det borde vara busenkelt. Jag var alltså egentligen tvungen att lyckas... ;0)


Ingredienser mandelbotten:
200 g sötmandel
3 1/4 dl florsocker (200g)
2 äggvitor


Ingredienser smörkräm:
100 g smör
1,5 dl florsocker
1 äggula
2 msk kakao
Garnering:
75-100 g mörk blockchoklad
Skålla, skala och mal mandeln. Blanda med florsocker till en smidig massa.Vispa sönder äggvitorna och tillsätt dem. Arbeta snabbt ihop till en smidig deg.Klicka ut på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 200° i mitten av ugnen i 10 minuter.

Rör samman smörkrämen. Bred den toppigt på kakornas undersida. Ställ kakorna i kylskåpet någon timme eller ställ in i frysen tills smörkrämen stelnat.
Smält blockcholkaden. Doppa kakorna i chokladen, gör en lätt vridning så att överflödig choklad rinner av. Styckfrys först innan de packeteras i påsar eller askar.
Tips: Om man som jag har svårt att låta bli att provsmaka smörkrämen rekommenderar jag att man gör dubbel sats. Jag brukar roa mig med att ibland smaksätta smörkrämen med vad som faller mig in, till exempel med lite kaffe eller rivet apelsinskal. Tycker man det är svårt att doppa kakorna i blockchoklad går det bra att "måla" på den med en brödpensel.

7 kommentarer:

Synnøve. sa...

Men så smarrigt....
Snålvattnet rinner över tungan.
Jag har bakat idag med. Det blev
Heta Hallongrottor.
Kan trösta dig med att de inte heller blev som de på bilden.
Men goe blev dom.
200 gr frysta hallon.
1 dl strösocker.
1 dl rödvin.
1 tsk grovmalen svartpeppar.
1 msk certo pektin.
Jag tog atamon. gick lika bra.
Blanda de ingredienserna (inte pektintet) i en kastrull och koka under omrörning i 10-12 min. Blands sen ner pektinet och koka hastigt upp under omrörning en minut. Låt svalna.

Kakdeg.
3,5 dl vetemjöl.
1 dl potatismjöl.
1 dl socker.
1 tsk bakpulver.
2 msk vaniljsocker.
200 gr smör.

Blanda snabbt ihop ingredienserna till degen, för hand eller maskin. Jag brukte foodproffesor :D
Låt degen vila i kylskåp i 30 min.
Sätt ugnen på 175 gr.
Sätt ut småkaksformar på bakplåtar.
Dela degen i 30-35 bitar och rulla den till måkulor.
Lägg dem i formarna.
Gör med hjälp att ett finger en grop i kakan. Fyll den med en klick hallonsylt.
Grädda mitt i ugnen 10-15 min.
Smaka och njut....
Kramen Synne.

Caroline sa...

Så gott med beskvier. Ha det bra!

Bia sa...

Jag kommer ihåg de där biskvierna, tror du bar hem dem till din mamma..? Bilden får i alla fall saliven att öka...

Ingrid sa...

Åh, biskvier som är min favorit!! Ska garanterat prova receptet.

~Livet i byn

Jenny sa...

Ser så smarrigt ut att det kurrar i magen. :)

Yvonne L sa...

Synne: Oj vilket recept du lämnade. Måste testas någon gång!

Caroline: Biskvier är väldigt gott!

Bia: Mycket möjligt att det var biskvier som skulle till mamma!

Livet i byn: Du som bakar så mycket annat gott måste testa biskvierna!

Jenny: Visst gör det!

Marie sa...

Titta gärna in på min blogg! Här kommer jag dagligen skriva in en massa goda recept!