2009-06-23

Tänkte de inte färdigt?

Satt och kollade lite på nätet och Aftonbladet har en artikel om något uttalande Frankrikes president gjort om klädesplagget burka. Alltså den där heltäckande klädseln som vissa muslimska kvinnor bär. Under artikeln har tidningen lagt en fråga, "Ska staten bestämma hur vi ska gå klädda?" och så kan man rösta ja eller nej. Jag röstade självklart nej eftersom jag inte tycker någon annan ska bestämma hur man ska gå klädd. Det är upp till var och en tycker jag, men enligt resultatet av omröstningen just när jag röstade visade att då tyckte 55,7% att staten ska bestämma hur vi ska gå klädda. Tänk om staten då bestämmer att man inte får använda jeans, kepsar, och sneakers utan att man måste ha gabardinbyxor, sjalett och platåträskor?

4 kommentarer:

Jenny sa...

haha, ja jag röstade som du. Ingen ska få bestämma SÅ över mitt liv, det är alldeles för mycket storebror redan nu. Men folk tänker ofta kortsiktigt och "det drabbar ju inte mig så det spelar ingen roll". :P

Lisa sa...

Där kan ju inte folk ha tänkt riktigt klart över följderna... Eller så vill de att alla ska gå i skoluniform hela tiden! :D

Ingrid sa...

Nä men vad? Kan ju omöjligt stämma att Svenska folket röstat så. Nej, det tror jag är någon jäkla bluff!!

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Jenny: Folk tänkte nog mest på just sån klädsel som nämndes i artikeln, men det skulle ju kunna vara vilken sorts klädsel som helst!

Lisa: Kanske är det folk med förkärlek till just skoluniformer som röstat! ;0)

Livet i byn: Det verkar som de flesta som röstat inte tänkt hela vägen och insett hur frågan var ställd. Som den var ställd skulle ju det betyda att det skulle kunna komma lagar på att man måste gå i paljettlinne och kilt.