2009-06-09

Blommor och bullar

På tre timmar kan man hinna mycket. Då kan man plantera i balkonglådorna, göra köttbullar och ratatouille samt baka kanelbullar. Bullarna var inte de vanliga jag brukar baka, utan jag testade för första gången att inte använda vanlig jäst. Det var något sorts jästpulver från Dr Oetker och degen behövde bara jäsa en gång och bara 15 minuter. Degvätskan behövde inte värmas och smöret inte smältas. Det var ju snabbt i alla fall, och de får hyfsat godkänt betyg. Innan jag frös in dem så hann jag äta 6 bullar och kunde på så vis konstatera att de inte var lika goda som "gamla hederliga" bullar, jag tyckte de blev lite torra, men det kan ju i och för sig bero på att det kanske var för mycket mjöl. Fast jag har svårt att se hur jag skulle kunnat ta mindre, degen var ändå lite kladdig när jag kavlade ut den. Men nu har jag i alla fall testat och jag har bullar i frysen. Vet att min systerson Martin ska vara hos mina föräldrar imorgon eftersom hans sommarlov - från förskolan - inleds med att fritids har stängt första dagen. Kanske Martin tycker det är roligt att komma över till moster och fika, han gillar i alla fall bullar. Det brukar vara han och jag som tömmer alla bullfat när familjen träffas!
Det borde ju inte varit en bild på ett grässtrå från dagens första promenad när jag har blommor i rubriken, men det får bli bilder på mina balkongplanteringar imorgon. Jag fotade allt tidigare ikväll, men jag hade lite bråttom när jag tog bilderna och glömde kolla inställningen på den lille kompakten. Bilderna blev alltså inte ens i närheten av bra visade det sig när jag laddade upp dem till datorn för en stund sedan. Faktiskt inte skarpa någonstans! Men det krävs ju talang för att lyckas med såna bilder också! ;0) Nåja, förhoppningsvis överlever mina planteringar natten så jag kan fota dem imorgon,

2 kommentarer:

Jenny sa...

Bullar ÄR gott... kör samma recept jämt, men det hjälps inte att jag misslyckas totalt med jästen minst en gång om året... :D Jag lär mig nog aldrig ;)

Yvonne L sa...

Jenny: Bullarna fick godkänt av systersonen så de blev nog inte så tokiga!