2009-06-18

Fortfarande närsynt fast lite annorlunda

Idag gick jag hipp som happ till optikern för att kolla synen. Jag har nog gått och sagt i minst ett år att "det är nog dags snart att kolla synen", och idag blev det alltså slutligen gjort. De kunde ta hand om mig på en gång, och det visade sig att min syn inte förändrats så himla mycket, i alla fall inte på håll. Det som gjort att jag tänkt så länge att gå till optikern är att jag börjat få svårt att se med glasögon på nära håll om bokstäverna är väldigt små. För att då se vad det står måste jag ta av mig glasögonen. Nu konstaterade alltså optikern att jag egentligen klarar mig med de glasögon jag har - har inte bytt styrka på dem på väldigt många år - men att jag då kommer att få plocka av mig glasögonen oftare och oftare när det kommer till att se på nära håll. Eftersom jag är närsynt blir det alltså tvärt emot vad det brukar bli för folk i min ålder. Det brukar ju bli så att folks armar blir för korta, eller rättare sagt att man måste hålla det man vill läsa längre och längre ifrån ansiktet. Jag måste alltså istället ta av mig glasögonen och hålla det jag vill läsa lite närmare ansiktet. Lösningen på det problemet heter progressiva glasögon, och nu har jag beställt såna.

När jag väl kom iväg till optikern gick det alltså snabbt. Kontroll av ögonen på en gång, sen lånade jag hem 5 olika bågar som mina föräldrar fick vara smakråd till och sen gick jag och beställde glasögon. Eftersom jag är allergisk mot nickel så blir det bågar i titan. Nu får jag vänta i 10-14 dagar innan det ska komma ett sms som talar om att jag kan hämta mina glasögon.

Just ja, så fick jag veta att jag är väldigt snabb på att blinka. De skulle nämligen kolla trycket i mina ögon, och det fick göras två gånger eftersom det var lite svårmätbart. Först en omgång innan själva synundersökningen och en omgång direkt efter. Det är typ tryckluft som de blåser mot ögat för att kolla trycket, men om man då blinkar samtidigt som luften kommer träffar ju inte luftblåset rätt! De ska visst kolla det igen när jag hämtar mina glasögon eftersom de inte var helt nöjda med resultatet vilket då alltså antingen beror på mina väldigt snabba blinkningar som gör att mätningarna blir fel eller så kan det vara något annat. Får de samma resultat när jag hämtar mina nya glasögon så kommer de visst att skicka en remiss till ögonkliniken där de kan kolla trycket på något annat vis. Men det blir ju ett senare problem. Nu ska jag istället ta och putsa glasögonen och gå ut en promenad.

5 kommentarer:

Marie F sa...

Hej Yvonne!

Jag ville bara önska dig trevlig midsommar och tacka för din kommentar. Jag är lite snurrig nu inför semestern så jag kanske missade det.
Varma hälsningar,

Marie Falkering

Jenny sa...

Titanbågar håller också bättre. Hade gärna haft sådana så jag slapp vissa katters tuggmärken. ;) Hoppas midsommar var bra, trots regnet. Vinkade till ditt hus när vi körde från stan nu ikväll. ;)

Yvonne L sa...

Marie: Hoppas du har en trevlig midsommar och semester!

Jenny: De glasögon jag har nu har titanbågar fast det visste jag inte. Det är dessutom ett äldre par, har ett par "yngre" men innan jul fick jag utslag av dem eftersom färgen skavts bort på ett ställe. (Nickelallergi...)
Hoppas mitt hus vinkade tillbaka åt er!! ;0)

Jenny sa...

Yvonne: nej tyvärr, huset vinkade inte. Men å andra sidan åskade det och öste ned regn så jag tror huset stod och surade lite i vätan. :D
Det var illa, titanbågar ska ju vara för nickelallergiker- INGET ska vara nickel där. Maken har ju också nickelallergi, han skulle aldrig tolerera att bågarna inte höll måttet. :)

Yvonne L sa...

Jenny: Hmm, om det åskade så vet jag ungefär när ni åkte förbi! Satt hemma hos mina föräldrar och åt då, de bor ju tvärs över gården.
Sen angående titanbågarna, de som jag inte visste var titan är inte de som fick det att börja klia i vintras. Titanbågarna är alltså ett äldre par glasögon, det är paret efter dem som fick det att börja klia så då gick jag tillbaka till det äldre paret. Jag hade inte en tanke på att det kanske var nickel i glasögonbågar, jag trodde det var något annat jag reagerade mot...