2009-06-15

SommarSverige - utmaning vecka 1

Då var det dags för första omgången i utmaningen sommarSverige som Lisa med bloggen Numos dragit igång. Här i Eskilstuna känns det väl inte sådär jättesomrigt, eller gör det kanske det? Det beror ju på hur man tänker sig sin sommar, och jag skulle gärna ha sol och varmt istället för småkallt och regn. Igår hade vi regn precis hela dagen, men idag har det mest varit uppehåll. Ibland har vi haft regnstänk samtidigt som solen kikat fram, så man kanske kan säga att det är ett varierat sommarväder vi har.
Mängder av hundkex som blommar på slänter lite här och var inne i stan, de här växer på slänten mot busstationen. Det känns väldigt somrigt!

Allt regnande har gjort att det börjat växa små sommarsvampar lite här och var på gräsmattorna i parkerna. De här hittade jag i parken vid gamla konstmuseet borta på Kyrkogatan. På något vis ser de inte riktigt verkliga ut, det ser ut som en liten perukodling! Klickar man på bilden så blir den lite större, och då kanske ni förstår vad jag menar. Men vissa av de små svamphattarna ser ut som plastigt dockhår!

Sen är naturligtvis alla planteringarna i parkerna runtom i stan jättesomriga. Här var någon sorts blomma jag aldrig sett tidigare, men den är kanske jättevanlig.
Mer än så blir det inte från mitt sommarSverige idag eftersom jag inte kunnat hitta något sådär jättesomrigt. Ska bli spännande att se vad övriga deltagare hittat på och vad som händer nästa vecka!


6 kommentarer:

Ingrid sa...

Här i norr finns ingen sommar, inte ens en gnutta sommar. Fy, jag är less...solen behöver inte skina men det kan väl ändå vara varmt i luften? Måst man ha täckjacka i mitten av juni?

~Livet i byn

Lisa sa...

Håller med föregående talare, det är för trist med regn och kyla när man vill ha sol och värme. Men vi har faktiskt haft det rätt skönt idag så jag ska inte klaga.
Svamparna såg verkligen ut som små dockhårsperuker, haha, vad roligt!

Yvonne L sa...

Livet i byn: Tråkigt för er som alltid får vänta lite extra på våren och sommaren. Vi har ju haft regn och småkallt, men växtligheten är ju rätt somrig.

Lisa: Ni hade ju haft fint såg jag, men ni verkade inte ha svampar som egentligen är odlingar av peruker;0)

Evas Passion sa...

Jattefina bilder du har tagit!!!!Verkligen Sommar och Sverige!Tack for dina fina ord over mina kort!!!Ha en bra dag!!

Jenny sa...

haha, ja det var snygga peruker. Undrar om man skulle gå runt på stan i en sån...? :D

Yvonne L sa...

Jenny: Nästa gång jag har långtråkigt ska jag testa att gå runt med en sån peruk! ;0)