2010-07-08

Lagersbergs säteri igen

Igår berättade jag ju om Lagersbergs säteri där jag har en av mina arbetsplatser i sommar. Idag var första dagen för säsongen då det var öppet, sen kommer det ju att vara öppet klockan 11-17 torsdagar och söndagar fram till den 22 augusti.

Idag sken solen, och då ser det ut så här när man tittar mot huvudbyggnaden där det alltså är visningar tre gånger om dagen de dagar vi har öppet. Det är min kollega Elin som guidar och håller i det mesta som gäller säteriet.

Här är köksflygeln, och det är därinne jag håller till och jag har alltså hand om det lilla caféet. Där finns det kaffe, läsk, jättegott kaffebröd och glass. Man kan sitta inne och fika och så har vi några bord står ute också under träden till vänster. Det går bra att komma bara för att fika, det var faktiskt några stycken som gjorde det idag. Det är ju en fin miljö att sitta i, och bra priser har vi också.

Den vita byggnaden längst bort i bild är statarbostaden som också ingår i visningarna. Precis intill ligger en gård och där har de visst minst en tupp. Jag har hört honom idag! Några hästar såg jag också i en hage. Mitt emot köksflygeln där caféet finns ligger en annan flygelbyggnad, och den är privatbostad så där får man alltså inte gå in! Eftersom jag kommer att vara härute torsdagar och söndagar till slutet av augusti så hinner jag nog utforska området mer ingående.

Eftersom det var första dagen för mig i caféet så ägnade jag mig åt att organisera i skåpen vilket jag tycker är ett bra sätt att få koll på vart allt finns. Om sen någon annan som varit där tidigare kommer dit och inte hittar något får de väl skylla på vikarien...

8 kommentarer:

Renathe sa...

Det ser ju ut som ett trevligt utflyktsmål. Hoppas att ni får många besökare så det inte blir långtråkigt där i fiket.

Hörni sa...

Det verkar så fint och trevligt där, både att göra en utflykt till och att jobba där.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken arbetsplats! Inte lite avundsjuk blir jag på dig, ljuvligt och härligt, vilken miljö. Stora huset är ju så vackert så det finns inte.
Agneta kramar

Yvonne L sa...

Renathe: Det är ett jättebra utflyktsmål. Tror inte det kommer att bli långtråkigt, är vädret fint kan man ju sitta ute och läsa om det inte är några besökare.

Gun: Finaste stället jag någonsin jobbat på!

Snäckskalsdalen: Det är en otroligt fin miljö därute!

Husan sa...

Härligt.
Vad gör du de andra dagarna då? Det är väll inte då du bakar fikat? ;)

Jenny sa...

Låter spännande. Jobbar du på söndag? kanske kan övertala herrn till en visit då. MÅSTE bort från stan igen, står inte ut här i rökeländet. Hoppas du och Higgins får en fin helg.

Mille sa...

Ååå det är ju en dröm!

Yvonne L sa...

Husan: Några dagar jobbar jag i bildarkivet, några nere på Stadsmuseet på Faktoriholmarna och så har jag några trädgårdspass vid Rademachersmedjorna också. Tror jag fick med allt! :D

Jenny: Ja, söndag jobbar jag ute vid Lagersberg! Vill ni gå på visning - rekommenderas - så är de allmänna visningarna gratis. :)

Mille: Visst har jag tur som får jobba där vissa dagar?!