2010-07-19

Djurlikt

Kronprinsessan, jag och så en Daniel med födelsedag samma datum! Den här Daniel-killen bor dessutom i Eskilstuna. Undrar om han kommer att få någon tårta när han fyller år nästa år, och vilken sorts tårta han vill ha i så fall.

I en debattartikel i Aftonbladet idag så handlar det om hundar. Mannen som skrivit artikeln vill att polisen ska få rätt att ta in hundar som springer lösa. Det tycker jag också, det är väl bättre att ta in dem och bötfälla - eller något sånt - ägarna innan en olycka sker. Nog för att de flesta säger att "min hund skulle aldrig göra något", men man kan faktiskt inte vara säker på det. Det kan vara så att en lös hund vars ägare säger att den är jättesnäll kommer springande mot en kopplad hund måste bita tillbaka. Hunden i koppel är kanske inte jättesnäll eller känner sig hotad av hunden som kommer springande. Springer den löst springande hunden mot en människa i ren glädje, vem säger att människan den springer mot är snäll? Det kan vara någon elak människa som kanske slår mot hunden som då biter tillbaka i ren reflex, eller en väldigt hundrädd människa med dåligt hjärta som får ett slaganfall när hunden kommer rusande. Oavsett om din hund är kopplad eller ej och oavsett vem som håller i kopplet eller låter hunden springa lös är det du som hundägare som har ansvar för det din hund eventuellt ställer till med. Strikt ägaransvar är det som gäller. I det tycker jag också ingår att plocka upp efter sin hund. Men det har jag ju tjatat om tidigare.

Higgins är oftast jättesnäll, men för den skull går jag inte med honom lös. Dels för att man faktiskt inte får ha hunden lös enligt de lokala ordningsstadgarna annat än på ett fåtal utvalda platser inom detaljplanerat område, dels för att folk vi möter kan vara hundrädda och sen är det faktiskt så att Higgins ibland totalt tappar hörseln och sitt goda uppförande. Sen är han som jag skrev också "oftast" jättesnäll. Det finns vissa hundar som han blir jättearg på så fort han ser, alltid såna som påminner om hundar som inte varit så snälla mot honom när han var liten och det är allt från "stora svarta hundar" till golden retrievers och vissa terriers. Andra hundar ignorerar Higgins totalt, de kan gå förbi 10 cm ifrån honom och han ger dem inte en blick. Sen finns också den kategorin hundar som han fått för sig att han bara måste hälsa på oavsett var han får syn på dem. I såna lägen tappar han definitivt hörseln!

En annan sak med att det vore bra med ett koppeltvång är att jag faktiskt inte vill att Higgins hälsar på alla hundar vi möter. Bara för att en hund möter en annan hund betyder inte det att de måste bli kompisar eller ens hälsa på varandra. När jag ändå är inne på det så tycker jag att folk som har flexikoppel på sina hundar borde lära sig hantera ett sånt koppel. Kan man inte det ska man använda ett vanligt koppel. Senast imorse kom det en liten ilsken papillon i flexikoppel springande emot Higgins och mig. Skällde som sjutton gjorde den och matten hade totalt noll koll. Hennes enda åtgärd var att skrika ilsket på sin man.

Hon måste sett på långt håll att Higgins och jag kom från andra hållet och i mitt tycke borde hon då dragit in de flesta av de metrar hon hade utdraget på kopplet. Higgins gillar inte hundar som kommer rusande emot honom, han som är kopplad känner sig antagligen trängd så han började förstås skälla ilsket där han gick i kort koppel vid min vänstra sida. Flexihunden skällde vilt och jag vet hur ont det gör att bli insnärjd av en sån lina som kopplet består av. Vi har mött okunniga flexikoppelanvändare tidigare, men de gångerna har jag i alla fall inte varit barbent som jag var idag. Nu fick matten tag i linan på flexikopplet och varken Higgins eller jag blev insnärjda, men jag misstänker att hon fick lättare brännmärken i sina händer. I min värld är det rätt åt henne.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag begriper inte varför det så ofta är så himla svårt med småhundar. Man tycker ju att det borde vara lättare att hålla i en papillon än en rottis men så verkar det inte vara i praktiken.

Jenny sa...

Det finns djurägare som förtjänar respekt, och så finns det de som inte gör det. Lika urbota att ha för långa koppel, gå okopplade, inte plocka upp bajset (eller ha katten på balkong högt up utan nät så den kan trilla ned och bryta sig) som förlaget att förbjuda alla hundar inom vissa raser. Det är inte djuren det är fel på - det är ägarna och/eller uppfostran! Bland de snällaste hundar jag träffat i mitt liv finns två rottisar exempelvis. Hur tillgivna och fina som helst, medan vissa småhundar oftare skäller och bits, med en fånig ägare i andra sidan kopplet som säger "han bits inte så hårt, han är ju så liten". Nä, men det kan gå illa ändå OCH hundrädda blir inte mindre hundrädda med sådana ägare.

Renathe sa...

Hej o hå. I koppel ska vi gå :)

Hörni sa...

Vad bra att du tar hänsyn till hundrädda, och du har så rätt, man kan inte veta säkert vad som händer när man har hunden lös.

Sv: Det är toppen att få lite städhjälp, och träna ihop kan vi göra också. :)

Wannabe sa...

Jag har inte hund och har ingen önskan om att ha heller, just för att det är ett enormt ansvar. Allt du skriver håller jag med om. Jag som egentligen inte är hundrädd blir ändå skraj när stora hundar springer löst. Jag lär mina barn att hålla avståndet och inte klappa om vi inte först frågat om det är okej... Ja, att ha hund är ett stort ansvar, jag önskar alla var lika kloka som du :-)

Göran sa...

Angående Daniel: http://www.youtube.com/watch?v=VKSWAVKLu6k

Yvonne L sa...

frunatmaken: Många småhundsägare verkar strunta i att lära sina hundar ordentligt. Ursäkten är alltid "den är ju så liten".

Jenny: Ett fåtal gånger kan det vara hunden det är fel på, men oftast är det ett ägarproblem. Många småhundsägare verkar tro att de köpt ett gulligt kramdjur eller en accessoir så därför upplever man nog den typen av hund rätt störande.

Renathe: Just det!

Gun: Om jag själv inte tycker om något vill jag ju inte bli utsatt för det så då är det ju självklart för mig att inte utsätta andra för vad de ev inte tycker om. :)

Tänk så vältränade du och Lilla Mu kommer att vara när hennes föräldrar kommer hem igen! :D

Wannabe: Jättebra att du lär dina barn att man måste fråga innan man går fram och klappar en hund! Jag har varit med om barn som bara kommer springande mot Higgins och så har deras föräldrar blivit sura när jag sagt åt ungarna på skarpen! När Higgins var liten var han rädd för barn eftersom vi inte kände några, så kom barn springande var hans naturliga reaktion att skälla på dem för att säga ifrån. Ett springande litet barn kan lätt snubbla och ramla rätt på hunden, och blir den rädd är reaktionen att nafsa till och då kan det lätt gå illa.

Göran: Nu ska jag kolla Danielklipp!