2010-07-13

Så borde det vara överallt

Jag blir alltid jätteirriterad när jag ser hur folk bara lämnar skräp precis var som helst. Nu under sommaren är det ännu mer sånt, folk som har picnic i parkerna och sen bara reser sig och går därifrån. Hade ju ett exempel här, och jag läste häromdagen i lokaltidningen att kommunens miljöavdelning gick ut och sa åt folk att ta med sig skräpet eller åtminstone bära det några meter till närmsta papperskorg. Matrester som lämnas drar ju till sig råttor och fåglar. Nu läst jag precis att i Stockholm ges det böter till folk som inte städar upp efter sig!! Så tycker jag det borde vara överallt. Riktigt höga böter så att folk kanske skulle om inte bli hänsynsfulla mot sina medmänniskor så i alla fall mot sina plånböcker. Detta skulle naturligtvis gälla även för lata hundägare som inte plockar upp efter sina hundar!

7 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Håller med! Det finns inga ursäktar för att inte städa upp efter sig.

Anonym sa...

Det är besynnerligt det där att folk mer och mer bara släpper saker där de går och står.

Göran sa...

Helt rätt!

Ingrid sa...

Men hur svårt är det att ta med skräpet? Det finns folk till allt...

Milton laddar för födelsedagen i morgon, Alfons laddar för de ev. godsaker som kan bjudas på.

~Livet i by

Hörni sa...

Jag fattar inte att man gör så. Det är samma sak överallt, folk bara reser sig upp och går.. Jag håller med, böter ska det vara.

Jenny sa...

Håller med. Böter. Alltid. Det finns papperskorgar och returstationer, man kan använda dem.

Yvonne L sa...

Em: Möjligen om man är helt blind.

Frunatmaken: Visst är det ett underligt beteende!

Göran: Precis!

Livet i byn: Många har tydligen jätteproblem med skräpet! Hoppas Milton har en bra födelsedag, och Alfons tar väl vad han vill ha ändå! :D

Gun: Det är hur konstigt som helst att folk kan göra så!

Jenny: Kan verka fånigt med böter för en "skitsak" men kanske folk blir mer ordentliga om de får börja betala ordentligt!