2010-07-26

De är här nu!

Förra året hade de ju planterat massor av solrosor nere i Stadsparken. Kan glatt meddela att de gjort samma sak i år!
När jag promenerat med Higgins på andra sidan ån längs med Hamngatan har jag försökt avgöra på avstånd om det skulle bli några solrosor i år, och häromdagen tyckte jag att jag såg något gult bland allt det gröna. Vi har visserligen gått på "rätt" sida av ån också och genom parken flera gånger men inte just förbi den här delen så jag har inte varit säker på om det varit små solar på gång eller inte. Men på dagens morgonpromenad så kom jag ihåg den här lilla avstickaren. Man skulle ju vilja tro att solrosorna vände sig med ansiktena emot mig när Higgins och jag kom gående, men så var det ju förstås inte. De letade väl efter solen.

Än verkar blommorna rätt nyutslagna, så humlor och andra insekter har fullt upp. Jag trodde nästan den här hade dött av utmattning, men när jag kom närmare upptäckte jag att den var fullt upptagen med vad det nu är humlor gör.

När nu den riktiga solen verkar ha gått och gömt sig så får man glädjas åt blommande solar istället.

Precis som förra året är det en av alla solrosor som är lite mer rebellisk jämfört med de övriga. Jag ger mig sjutton på att den här uppstickaren började blomma före alla andra!Kanske lite svårt att se på den här bilden, men det var inte så mysigt att stå där och fota i duggregnet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det finns med en rebell bland de välordnade.

Hörni sa...

Solrosor är jättevackra och häftiga blommor som lyser upp så fint.

Snäckskalsdalen. sa...

Ett fält solrosor mitt i stan - häftigt!
Agneta kramar

Ingrid sa...

Ja visst vore det så likt ALfons ;0)

Underbara solrosor, det är faktiskt en blomma jag lätt tar död på.

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Frunatmaken: Visst är det!

Gun: Mycket häftiga blommor!

Snäckskalsdalen/Agneta: Mycket häftigt!

Livet i byn: Vore absolut likt Alfons! ;0) Har aldrig försökt mig på solrosskötsel utan nöjer mig med att titta på de som växer i parken!

Renathe sa...

Så fina solrosor! Jag undrar om dom jag planterat hinner att blomma innan det blir vinter. Tror jag var lite sent ute med att sätta frön.

Yvonne L sa...

Renathe: Visst är det fint med solrosor! Har för mig jag sett solrosor blomma rätt sent, så dina kanske kommer de också. De här i parken är säkert uppdrivna inne eftersom de i princip är jämnstora och står tätt, tätt placerade.