2010-07-06

Bränna pengar

Det brukar ju sägas att man i vissa lägen lika gärna kan elda upp pengarna, och det är tydligen precis vad Gudrun Schyman ägnat sig åt idag. Jag orkar verkligen inte läsa alla artiklar om hur och varför utan tycker bara att det verkar vara ett rätt desperat, meningslöst och ganska oansvarigt sätt att behandla pengar.  Jag kan verkligen inte se hur brännandet av pengarna skulle ge mindre löneskillnader mellan män och kvinnor. Enligt vissa uträkningar borde det också bränts mer pengar, så vi ska kanske vara tacksamma att partiet inte fått mer pengar i gåva att elda upp.

Även om FI skrivit en artikel där de förklarar varför de brände pengarna har jag väldigt svårt att förstå. Visst är det väl bra att synliggöra att det faktiskt finns löneskillnader, men det jag tycker är oansvarigt är att det finns en hel del människor i landet som lever under stor ekonomisk press och hur blir de hjälpta av att politiker står och eldar upp pengar? Nu har ju FI fått en del kritik angående det här, men de verkar ändå tycka att de gjort rätt.

Men det finns så mycket andra saker dessa 100 000 kronor kunnat användas till, och jag tänkte lista några förslag till FI och andra partier som kanske också får för sig att elda pengar är en bra idé.
  • Cancerfonden hade kunnat använda pengarna i något forskningsprojekt. Alla kan drabbas av cancer, både kvinnor, män och barn så här hade pengarna kunnat göra nytta.
  • Unicef  gör ett fantastiskt arbete världen över. Där hade 100 000 kunnat göra stor skillnad. Vill man inte göra en pengadonation rakt av kan man exempelvis köpa saker i Unicefs gåvoshop. En sak man kan köpa där är vätskeersättning. För 90 kronor får man 134 påsar vätskeersättning, och tänk då hur många man kunnat köpa för 100 000 kronor! På Unicefs sida kan man läsa "4000 barn dör varje dag, året om, på grund av smutsigt vatten och bristfällig hygien." Tänk så många barn som kunnat bli hjälpta av de uppeldade pengarna!
  • Läkare utan gränser tar också emot gåvor och hjälper behövande.
  • Frälsningsarmén hjälper människor på närmare håll, till exempel missbrukare, hemlösa och barnfamiljer.
  • Katthemmet i Eskilstuna behöver pengar liksom många andra djurskyddsföreningar.
Jag skulle kunna sitta och räkna upp många organisationer som blivit väldigt glada för de 100 000 som brändes, och om de fått pengarna kankse någon eller några av medlemmarna röstat på FI bara för det. Hur mycket någon än försöker förklara för mig hur man kan tjäna röster på att bränna upp pengar kommer jag aldrig att förstå det!

13 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Jag reagerar också negativt på det PR-tricket, men frågan är om inte samma pengar hade gått till produktion av någon annan typ av reklam eller PR ändå. Efter vad jag har förstått så var det reklam-byråns pengar? Då måste det ha legat i budgeten för hela upplägget.

Hörni sa...

Jag har inte läst om det heller, men det låter ju onödigt. Fast om det är som Em skriver kan jag kanske acceptera upplägget. Pengarna hade väl gått till en pr-kampanj oavsett i så fall. Fast jag tycker man kunde ha eldat låtsaspengar i så fall, så hade det blivit billigare.

Göran sa...

Hm, sist jag kollade var det ett lagbrott att förstöra pengar. Sånt får bara göras av staten utsedda destrueringsfirmor.

Men som sagt, fruktansvärt onödigt var det, inte får det mig att vilja rösta på dem iaf.

Anonym sa...

Ska man just symboliskt elda upp pengar kan man faktiskt elda upp symboliska pengar av typen kopia eller monopol.

Yvonne L sa...

Em: På något vis tycker jag det i så fall varit bättre att lägga pengarna på "riktig" reklam. Men det hade väl inte gett så mycket publicitet.

Gun: Låtsaspengar hade jag kunnat acceptera, men jag tycker det är dåligt omdöme att bränna riktiga pengar. Nästan föraktfullt mot de som kämpar för att få vardagen att gå runt.

Göran: Men du, det känner jag igen att det inte är tillåtet att förstöra pengar. Undrar om de bett om tillstånd.. Var det inte någon musikvideo det blev ett väldigt hallå om för att de använde riktiga pengar som de brände upp eller något sånt...

frunatmaken: Symboliska pengar hade varit ok.

Jenny sa...

Nickar instämmande. Jag hade givit pengarna till Läkare utan gränser istället. Där det för den delen också är väldigt många kvinnor aktiva, både som läkare och sköterskor. ;) Hade för mig att det var olagligt att förstöra pengar på det här viset? Vill minnas att man fick lära sig det som barn att man skulle vara rädd om pengarna, att det var straffbart att förstöra dem... Nu måste det ju tryckas nya sedlar... :D

Mille sa...

Galenskap!
En hel familj i Indien skulle kunna leva på 100.000 i flera år. Nej så gör man inte...

Hur kan man vara så naiv och tro att man i Sverige som lever i välfärd, kan bränna pengar för att folk ska vakna till och förstå orättvisan med ekonomi mellan kvinnor och men. Hennes värld är liten, väldigt liten...!!
Hon borde resa och se sig omkring, lyfta blicken och se hur resten av världen lever.
Vi hakar upp oss på löneskillnader medans andra ligger på gatan och dör.

Göran sa...

Såg just i Sméjournalen att katthemmet i Kälby hotas av nedläggning i höst... :-(

Yvonne L sa...

Jenny: Vilken hjälporganisation som helst där man vet att hjälpen går fram borde fått pengarna.

Mille: Visst är det kanske bra att jobba för ett mer jämställt samhälle, men ofta tycker jag det går till överdrift. Mest jämställt skulle ju vara om alla i hela världen hade mat för dagen, tillgång till rent vatten och att alla barn fick gå i skolan osv. Ju mer jag tänkt på det desto mer hånfullt mot de som inget har tycker jag det var att bränna så mycket pengar.

Göran: Ja, där hade pengarna kunnat göra nytta!

Husan: Visst är det ett hån! Mot alla både i Sverige och övriga världen som har det svårt.
Så synd att den lagen togs bort,om den inte blivit borttagen hade vi sluppit irritera oss över tilltaget!

Renathe sa...

Jag tyckte inte heller om att pengarna eldades upp när dom i stället kunnat användas till välgörenhet.
Låtsaspengar hade varit bättre.

Yvonne L sa...

Renathe: Låtsaspengar är helt ok att bränna!!

Anonym sa...

Det hela har resulterat i att jag inte kan tänka mig att rösta på FI.

Yvonne L sa...

Anonym: Jag har inte så stor koll på vad de har för politik i övrigt, men jag tänker inte ens kolla upp det nu.