2010-07-09

Kors i taket!

Något mycket märkligt har inträffat.
För ett par dagar sedan när jag plötsligt kom ihåg att jag kanske borde vattna mina krukväxter upptäckte jag till min förvåning att det kommit en knopp i den här blomman vad-den-nu-heter  clivian. (Tack Örjan!) Den har inte blommat på flera år, vilket egentligen inte är speciellt förvånande med tanke på hur o-bra jag är på att sköta blommor. Fast när jag fick den här för 16-17 år sedan var det just för att man kan missköta dem totalt och de brukar blomma ändå. De gillar inte att planteras om utan vill helst ha det trångt och knappt ingen jord alls. Jag har planterat om den en gång, och det var när barnet växt till sig, blivit tonåring och ville flytta till en egen kruka.
Idag ser min krukväxt ut så här, och den verkar ju vara på gång riktigt ordentligt. Jag har studerat tonåringen som står i en kruka precis bredvid, men den verkar inte ha tagit efter. Inte minsta antydan till knoppning finns det där. Fast det kanske ändrar sig och blir inspirerad när den ser hur fina blommor den kan få.

Egentligen borde jag haft bilder på mina balkongblommor också, för de är osedvanligt tjusiga för att bo på min balkong. Det kan bero på att jag kommit ihåg att vattna dem varje dag. Just nu har jag ingen större lust att gå ut och dokumentera på balkongen, då tror nog bara grannarna som grillar att det är dem jag fotar.

5 kommentarer:

Örjan sa...

Clivia?

Yvonne L sa...

Örjan: Ja! Så heter den ju!!

Hörni sa...

Åh vad fint! Precis som mina Clivior. Blommar när man inte bryr sig om dem.:D Snälla, fina blommor är de.:)

Uttan sa...

Ja visst är det Clivia måste kolla om min har någon knopp ännu.Men den är ganska så miss skött och har inte fått ny jord sedan ja det är nog 10 år sedan men den är tålig.

Ja man får akta sig för att fota utan att kolla sig runt omkring jag har märkt att jag lätt glömmer bort att det kan finnas folk i närheten när jag springer omkring med kameran.
Förra året så hittade jag en fjäril i vår häck och jag fotade och kröp omkring där när jag sedan såg att grannarna krupit ner i dotterns pool på andra sidan häcken på kvällskvisten oj,oj.Vad då smyga i buskarna.

Trevlig Helg!
Kram!

Yvonne L sa...

Gun: Visst är clivior den perfekta blomman! Ju mer man missköter desto mer verkar de gilla en! :D

Uttan: En otroligt tålig blomma verkar det som!
Hmm, ja, man får nog tänka sig för ibland när man håller på och fotar så att det inte missförstås! :D