2009-04-26

Vecka 6 i vårteckensutmaningen

Utmaningen som startades av Viveka på Humlebacken är inne på sin sjätte vecka, och att se hur långt kommen våren är i de olika delarna av vårt avlånga land är spännande! För er som inte kollat, gå till Humlebacken och följ länkarna Viveka delat upp efter landskap.


Jag har den här veckan bilder från dagens första promenad, och då började det med tulpaner i kyrkparken.

Den här magnolian i full blom står i samma park, och den har sällskap av ett par magnolior till, men jag tyckte inte gruppbilden blev så bra. ;0)


Nere i stadsparken så gick vi förbi de här relativt nyplanterade - förra året tror jag - japanska körsbärsträden. Också ett träd som börjar med blommor och tar löven sist. Igår fick jag en fråga av två tjejer på ett annat ställe där det stod såna här träd. De undrade om jag visste vad det var, och just då kom jag inte ihåg om det hette japanska eller kinesiska körsbärsträd så jag sa nog bägge namnen. Tjejerna som frågade hade aldrig sett såna träd, det finns tydligen inga såna i Luleå där de kom ifrån. De måttade upp med handen ungefär en halvmeter en meter för att visa hur mycket snö de har kvar däruppe...


I de allra flesta rabatter där det inte kommer upp lökar så har kommunens trädgårdsmästare börjat plantera blommor. Såna här borde jag väl veta vad de heter, jag hade såna i mina balkonglådor för ett par år sedan... (Ni kommer väl ihåg att om man klickar på bilderna så kan man se dem i en något större version!)

I slutet av den här delen av stadsparken möttes vi av den här vyn, grönt, blått, gult, och vitt.


Såna här körsbärsträd har ju varit med tidigare, men de som står här är så stora och maffiga! Det var för några år sedan som jag la märke till de här träden första gången, och nu har jag koll på dem varje vår. En sak har jag kommit på och det är att även om det finns samma sorts träd på fler ställen i stadens parker så har de kommit olika långt i sin blomning. Det är samma sak med de magnolior som finns. Just de här var lite sena i starten, men sen igår har de formligen exploderat! Vi får väl se hur det blir, kanske de blommat klart nästa helg...

14 kommentarer:

Ingrid sa...

Ni har ju sommar!! Blogg.se apar sig så jag kan inte lägga in min vårteckensutmaning. Vet inte varför det inte går att logga in :0(

~Livet i byn

Mejrams! sa...

Jättefina bilder! Det är något visst med stora träd som blommar. Magnolian var ju totalt översållad med blommor. Bellis eller tusensköna heter den lilla blomman. Ha en skön dag!/Merja

Viveka på Humlebacken sa...

Härliga bilder, jag älskar blommande träd! Och de små bellisarna var ju ljuvliga, fint när man sätter så många!

Yvonne L sa...

Livet i byn: Jag såg att du hade fått upp dina bilder till slut. Jämför man med er har vi nog i alla fall försommar här. Men det kan komma bakslag än.

Merja: Just ja, så var det blomman hette! Tack för det!

Viveka: Det är något speciellt med blommande träd!

Cattis sa...

härliga körsbärsträd.
Visst är det märkligt med blomnamn. Jag känner igen mängde av blommor, men har alltid så svårt att erinra mig vad de heter.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Jag tror att det är Bellis som blommorna heter. Ifjol när jag var i Frankrike var gräsmattorna fyllda av dessa, som ogräs. Förstår att de finns i massor även hos dig.
Tack för titten hos mig! Välkommen åter!

Fia sa...

Vilka härliga blommande trän, man bara önskar att de kunde blomma hela sommaren ….men det kanske skulle bli för mycke av de goda…
Fia

Birgitta sa...

Vilken härlig stadspark ni har, tänk att kunna njuta av allt det vackra redan nu. Magnolian är ju underbar. Hoppas inte frosten kommer. Ha en skön sista april och kramar. Birgitta

malin sa...

Härliga bilder! Ett hav av tusensköna skulle jag också gärna ha. De är så fina och blommer heeela säsongen. :-)

Lotta-livets väv sa...

Vad härligt det är ute i naturen nu....De japanska körsbären är bara så helt underbara! Var har du din fotoblogg? Den blev jag nyfiken på!

Yvonne L sa...

Cattis: Då är vi i alla fall två som har svårt för blomnamn! ;0)

Trottinglady-Cajsas rum: Det finns massor av såna där Bellis i vissa rabatter i alla fall!

Fia: Om träden blommade hela sommaren skulle man kanske inte bry sig så mycket om det. Som det är nu så lägger man ju verkligen märke till blomningen.

Birgitta: Ja, det är en fin stadspark vi har längs med ån. De har lagt ner en hel del jobb på att göra den attraktiv och jag tycker nog att de lyckats bra. Hoppas verkligen att frosten håller sig borta, men man ska aldrig vara för säker.

Malin: Som det ser ut så är det nya blomsterplanteringar på gång, så jag får hålla utkik på vad det blir.

Lotta-livets väv: Det är väl när naturen exploderar som den gör nu som man verkligen uppskattar att vi har fyra årstider. Mina flesta andra foton finns på min hemsida, länk i högermenyn!

Lisa sa...

Vilken härlig vårdag du fotat, sammanfattar läget på våren mycket bra tycker jag! :)

Proforma sa...

Så härliga bilder, framför allt på körsbärsträden. Dom är verkligen vackra!
Den lilla blomman heter Bellis eller Tusensköna och är så tacksam, blommar mycket!
Ha det gott!

Yvonne L sa...

Lisa: Nu hör man nästan hur allt exploderar, så hur man ska hinna dokumentera allt det vet jag verkligen inte.

Profporma: Idag ser det ut som någon spritt rosa confetti under en del av körsbärsträden.