2009-04-05

Vårtecken vecka tre

Så är det då dags för den tredje veckan i Humlebackens utmaning om vårtecken, och jag förbereder det i alla fall ikväll vilket är söndag.


Först några uppstickare från häromkvällen närmare bestämt den 2 april då Higgins och jag var ute på vår kvällspromenad. Solen sken och fåglarna kvittrade och så var det då dessa uppstickare. Tror jag visade en annan bild på dem faktiskt samma kväll...




Ovanstående bild är också från samma kvällspromenad, då höll de på för fullt och sopade trottoarer och gator. När allt grovt grus sopas bort från gatorna känns det verkligen som vår.

Jag har ju sett en del vårtecken lite här och där under veckan, men nu blir det bilder på vad jag sett nu i helgen. Lördagen bjöd på soligt och fint väder hela dagen.


Den här bilden är lite svår att se i sånt här litet format, det syns nog något bättre om man klickar på den och ser den i lite större format. Uppe i vänstra hörnet finns tre pilar jag lagt till som visar en insekt.
CentreraHängen...

... och knoppar hör våren till. Kom just på att den här veckan har jag glömt att fota magnolians framsteg, får försöka komma ihåg det under veckan eller nästa helg.



Här är det finputsning kan man väl säga. Vilket jobb att gå runt och blåsa bort grus, sand och skräp från ställen där inte de stora sopmaskinerna kommer åt!



Idag var vädret inte lika fint, det var gråa moln mest hela dagen. Men det blommar i rabatterna lite här och var i alla fall!


Lite fler bilder finns i bilddagboken på min hemsida ifall ni vill titta!

5 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Natthälsningar inför måndagens vårtecken! Ja, det är lite skillnad. Det dröjer nog ett tag innan de börjar städa upp efter vinterns grusningar....
Ha det så bra där nere i Eskilstuna! Fin stad och fin travbana!
Carin

Ingrid sa...

Jag tycker det är orättvist, soparbilen brukar vara ett bra tecken att våren är här. Den brukar köra förbi här i början av juni...ja du kan ju tänka dig!!

~Livet i byn

Ovala drömmar sa...

Förutom de fina växtliga vårtecknena så tycker jag verkligen att rensopade gator är ett äkta vårtecken! Rensopade gator och sommardäck, sen smyger man fram :)

Kram Veronica

heavenandearth sa...

Hej Yvonne!!

Jag håller verkligen med dig om att när gruset sopas bort från trottoarerna: Då e de Vår!!!

Ha en bra vecka!!
Kram! Iréne

Yvonne L sa...

Har aldrig tänkt på vilket otroligt bra vårtecken gatusopning är. Undrar om de som sopar vet om hur glada alla blir när de kommer.

Synd om er så långt norrut som får vänta flera veckor innan ni ser till några gatusopningsmaskiner.