2009-04-12

Män som hatar kvinnor

Så har jag då äntligen sett filmen i rubriken. Min syster och jag kom äntligen iväg för att se den. Måste säga att vi båda blev positivt överraskade, nog för att vi trodde den skulle vara bra, men den var faktiskt bättre än väntat. Vi har ju som en hel del andra läst böckerna... Egentligen är det min systers "fel" att jag ens brydde mig om att läsa Stieg Larssons böcker. "Alla andra" läste ju dem, och då fick jag för mig - som med så mycket annat som "alla andra gör" - att jag inte skulle läsa dem. Men så fick jag en av böckerna av min syster när jag fyllde för några år sedan, och då blev jag ju liksom tvungen att läsa den. Det var först när jag läst nästan hela boken - som jag fastnade för direkt - som jag förstod att jag läste den tredje och sista boken. Då var jag ju tvungen att läsa de första två, och eftersom jag nu hade del tre så köpte jag de två första. När jag läst ut del tre så satte jag alltså igång med del ett och sen två, och för att få allt i rätt ordning läste jag del tre en gång till. Jag "lurade" även på mina föräldrar att läsa böckerna, och så fick naturligtvis min syster låna dem också. Nu är det alltså bara att vänta på de två resterande filmerna...

Häromkvällen såg jag också "Mama Mia" på dvd. Den fick jag i julklapp, men av någon anledning blev den liggande nu till påskhelgen. Det var också en bra film, men på ett annat vis kan man väl säga. Jag hade sett musikalen i Stockholm för några år sedan, men jag kom inte riktigt ihåg hur handlingen var. Måste säga att man väl inte kan anklaga Pierce Brosnan för att vara någon större sångare... ;0)

I eftermiddags innan jag skulle träffa syrran för att gå på bio - vi gick på föreställningen som var klockan fyra i eftermiddags - så borstade jag Higgins och sen tog jag ut honom på en promenad. Oftast när han blivit borstad så springer han snabbt in i sovrummet och tar sig upp i min säng där han lägger sig och rullar runt som en tok och står lite på huvudet. Detta resulterar ju i att han ser fin och välborstad ut i ungefär tre minuter. Efter de gymnastiska övningarna spretar pälsen åt alla håll och han ser inte klok ut någonstans. Idag blev det inte riktigt som vanligt. Det fanns nämligen inga sängkläder i sängen eftersom jag slitit bort allt för tvättning, och jag hade ännu inte bäddat med nya lakan. Tydligen så går det inte att stå på huvudet och rulla runt som en tok i en säng där det bara är en madrass, inga lakan eller kuddar eller något annat, så Higgins såg riktigt snygg ut i ungefär tio minuter istället för tre! Vad som hände var att när vi kom ner till parken så slängde sig han sig ner på gräsmattan och rullade runt som en galning i det torra gräset. Suck! Oftast reser han sig om man säger till med "arga rösten" men det funkade inte idag trots att jag tvättat öronen på honom innan jag släppte ner honom från trimbordet. När han reste sig upp efter att ha rullat sig på gräset i flera minuter såg han mycket nöjd ut med sig själv, det hängde torrt gräs, små lövbitar och mossa i precis hela pälsen!!! Det är kul med djur...

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag har inte sett filmen men hört mycket om den, vet inte om jag vågar se den eftersom jag är så blödigt...

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Den är otäck på sina ställen, men eftersom jag läst boken så visste jag ju om det...