2009-04-13

Vårteckensutmaning vecka fyra del två

Kameran var ju med ut på eftermiddagspromenaden, så därför blev det en del två av vårteckensutmaningen denna vecka. Mer blommor och blad att njuta av alltså.


Vet inte om de tänkt ut det här, men det har ju blivit en rabatt i de svenska färgerna. Konstant flaggdag på det här stället alltså!

I en rabatt med gamla torra löv och buskar som för tillfället ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig eftersom de är helt utan minsta antydan till att vara i närheten av att få gröna blad står de här små tulpanerna i en klunga. Snyggt!

Hittade mer tussilago vid ett plank bredvid vad som fram till i somras var en stor parkering. Såg dem på håll och trodde först det var något sorts godisomslag - har tagit fel förut på tussilago och omslag till kexchoklad när jag sett det på håll nämligen...

... men det var ju tussilago på riktigt! Efter att jag fotat de här gick jag förbi min optiker och såg att de hade riktigt snygga glasögonbågar i skylten. Det påminde mig om att jag nog borde ta och få synen kollad. Inte bara för att jag tar miste på omslag till kexchoklad och tussilago, utan för att det är några år sen jag testade synen. Jag har märkt att jag har svårt att läsa finstilt text med glasögonen på, så kanske är jag inte längre lika närsynt som en fladdermus?!

13 kommentarer:

Vit som snö sa...

Är det inte overkligt vackert när så färgstarka blommor skjuter upp bland i övrigt grå slumrande växtlighet! Härliga bilder!
Kram Cilla

Yvonne L sa...

Jo, tack vare att blommorna var så färgstarka såg omgivningen nästan svart/vit ut!

Ingrid sa...

Nej, det är inte rättvist alls. Jag vill ha blommor och vår NU!! Om jag lägger mig ner och bankar med händerna i marken tror du det händer då?

~Livet i byn

Yvonne L sa...

*fniss* Jag tror inte det hjälper om du bankar händerna i marken, men varför inte prova?! Alltid är det någon som får roligt! ;0)

Ingrid sa...

Kanske skulle jag kunna underhålla någon i min omgivning i alla fall.

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Antagligen, fast du kanske ska låta bli att testa just när tonårsdottern är i närheten... ;0)

Synnøve. sa...

Vackra bilder på alla vårblommor. Man kan inte se sig mätt på dessa färger efter en lång vinter med grå-vit-svart och bruna färger.
Vi behöver färg...
Massor av färg...
Härliga vårbilder med andra ord.
Det är så kul nu när du har den här bloggen. Lättare att hålla kontakten på nått vis.
Inget fel på din andra. Där har du underbara bilder.
Nu ska jag fixa te och macka. Har precis bakat.
Kramen Synne.

Mejrams! sa...

Tack för titten hos mig. Vilka vackra vårbilder du visar och magnolian är väl härlig när den börjar att blomma. Det är luktvioler du har i den första omgången av vårtecken (de blåa). Ha en skön kväll!/Merja

Jenny sa...

Åh vi cruisade runt i stan i dag flera gånger utan att få syn på sällskapet. Maken sa " Tänk om vi får se Higgins rasta Yvonne idag". ;) Det fick vi inte. Det är nog många år sedan vi lyckades tajma era promenader? Kvavt var det i stan idag, skillnad här hemma.. mulet och rått. *brr*

Ovala drömmar sa...

hihi jag tycker det var lite sött att du tog fel först på tussilagos och kexchokladpapper. Men jösses vad de lyste, tussilagosarna!! Jättevackra. Det var många fina vårfoton du bjuder på idag, härligt att beskåda.

Förresten var det en rolig sak du skrev i min blogg om blomnamn, speciellt som jag nyss lärde mig att det visst var tussilago som jag fotat, den blomman verkar du dock ha haft bra koll på! ;D

Ha en skön vecka.
Kram Veronica

Yvonne L sa...

Synne: Det är härligt med alla färger som kommer med våren, och mer sånt blir det! Det är enklare med bloggen, fast jag känner mig lite schitzofren när jag skriver i gästböcker och kommentarsfält. Svårt att bestämma vilken adress jag ska skriva! :0)

Merja: Magnolian är fin, den är så kul just för att bladen kommer efter blomningen!

Jenny: Ni cruisade väl på fel ställen helt enkelt! Vi har ju varit ute några gånger idag... :0)

Yvonne L sa...

Veronica: Tussilago är en av de få blommor jag kan! Plockade många såna när jag var liten! Sen är det ju ganska komiskt att ta fel på kexchokladomslag och såna blommor... Men det är ju underhållande om inte annat!

Viveka på Humlebacken sa...

Underbara bilder, riktig vårkänsla!
kram
Viveka