2009-04-04

Tre favoriter

För ett tag sedan snubblade jag in på en väldigt trevlig blogg som heter Livet i byn och som bland annat skriver väldigt mycket om inredning och delar med sig av smaskiga recept. Jag satt och läste och så kom jag plötsligt på att vi faktiskt kände varandra sen tidigare. Alltså började jag följa bloggen och läser nu dagligen om hur livet är i en by långt uppe i landet. Trots att inredning inte är något jag direkt går och tänker på tyckte jag igår att det var en väldigt rolig idé att hoppa på den lilla utmaningen Livet i byn hittade på, närmare bestämt visa upp tre favoriter i hemmet. Idag ångrade jag mitt infall att vara med, men har man sagt något får man stå för det.

Jag upptäckte i alla fall att jag nog egentligen inte har några favoriter i mitt hem, jag tycker om helheten, men efter lite funderande kom jag på följande saker:

Chiffonjén som jag har står i köket. Den har stått här snart ett år nu. När mina föräldrar flyttade till lägenhet från huset de bott i under runt 40 år fick de inte plats med alla saker de hade i huset. Min syster och jag blev tillfrågade om vi ville ha olika saker som de annars skulle göra sig av med. Jag hade väl egentligen inte plats för någon chiffonjé jag heller men jag gjorde plats för den eftersom jag tycker om den. Jag skaffade ett mindre köksbord från IKEA eftersom det jag hade var onödigt stort ändå och inte så snyggt, och vips tyckte jag köket blev så mycket bättre.


En anledning till att jag ångrade att jag sagt att jag skulle hänga på utmaningen var att jag blev tvungen att städa;0) Chiffonjéns lucka som alltid är utfälld var belamrad med saker, och dessutom var hela möbeln dammig! Det finns en stor smal låda överst på chiffonjén, den har två lönnfack, ett flertal mindre lådor som ni kan se, utrymmen bakom de små luckorna och tre stora lådor under den utfällbara skivan. Man skulle ju kunna ha skivan uppfälld, och det ser inte så tokigt ut det heller, men jag tycker de små lådorna och luckorna är fina att titta på, och dessutom är skivan ett bra ställe att lägga saker på! En perfekt möbel för diverse förvaring med andra ord. Om jag kommer ihåg rätt så har den stått i min pappas föräldrahem, vart den kom ifrån innan dess har jag glömt. Om mamma eller pappa läser detta får ni gärna kommentera...
Just ja, ovanpå står tre glasburkar med levergodis, små hundkex och jättestora hundkex. Sånt måste man ha när man lever med ett kexmonster!

Nästa favorit höll det på att inte bli någon bild på annat än ett hörn med resten av fotot bestående av svart cocker spanielpäls. Det var nämligen så att Higgins påpekade att min absoluta favorit i hemmet naturligtvis är han. Att utmaningen gällde inredning och möbler hade han inte riktigt förstått. Eftersom han vägrade att flytta på sig helt, och hallen är svårt att fota i på grund av att ljuset inte blir det bästa så får ni Higgins nos och ena öra på köpet.

Det är alltså ännu en gammal möbel, den här gången en stor kista med järnbeslag lite här och var, bland annat på hörnen av locket. Springer man in i kisthörnet - vilket jag gjort ett antal gånger trots att den stått på samma plats under spegeln i hallen i flera år - gör det jätteont och där man slår i är strax under knäna. Jag har haft många stora blåmärken och även skrapsår, men jag gillar kistan ändå! Den har järnhandtag på sidorna och kommer från min morfar. I kistan är det fullt av diverse krukor, både såna att plantera i och ytterkrukor vilket ju kan ses som lite märkligt eftersom jag inte är speciellt mycket för att plantera om eller fixa med blommor. Helst skulle jag ha såna som skrek på mig när de är törstiga! Se gårdagens inlägg om vitlöksvatten...

Nästa favorit går väl mer åt prydnadsföremålshållet. Det är mina första träskor som blev sprayade med silverfärg för massor med år sen. De står på en av högtalarna inne i vardagsrummet och ser silvriga ut.


Avslutar med en bonusbild på en grej jag fick med posten från några kompisar som vet exakt hur kul jag (inte) tycker det är att städa!

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Ah du är för underbar!! Jag älskar din tolkning och skylten längst ner är ju bäst. Min mamma brukar nämligne skrivai mitt damm och då skriver hon "dammtorka..." Så du är inte ensamen om att inte gilla städning.

~Livet i byn

Ingrid sa...

Eh, jag tror minsann att jag har lite svårt med stavningen i inlägget ovan. Men jag har plåster på min onda fingertopp, får skylla på det ;0)

~Livet i byn

Yvonne L sa...

Gissa om jag ångrade mitt infall igår att hänga på din utmaning! Men jag fick ju till det på mikt eget lilla vis till slut.

Stavning kan vara svårt ibland men har man plåster på fingret är man ursäktad!

Pappa Eskil sa...

Chiffonjén har som jag kommer ihåg alltid stått i din farmor och farfars kök.
Så nu har den ju hamnat rätt igen. Vet inte var den kommer ifrån, men troligen inropad på någon auktion för länge sedan.

Yvonne L sa...

Just ja, nu kommer jag ihåg att du berättat det förut. Ska försöka komma ihåg nu hur det var.

Jenny sa...

Haha, jag gillar skylten! :) Kistor är bra grejor, önskar vi hade chiffonjéer och kistor att förvara saker i. Praktiska möbler är bra grejor.

Yvonne L sa...

Skylten är verkligen en höjdare!
All sorts förvaring är bra, jag har även en liten sekretär och två gamla skåp och ändå är det saker överallt! :0)