2009-04-18

Slapp lördag

"Men du som är så morgontrött" var en kommentar jag fick ofta i början när jag skaffat Higgins. Många verkar tro att hundar måste ut och gå senast klockan sju på morgonen, men så är det ju inte. De anpassar sig efter sina ägare. Idag väckte jag Higgins ungefär 10.15, då hade jag varit vaken i kanske 5 minuter och den kära hunden låg fortfarande bredvid och snarkade. Fast när jag väl petat på honom och han upptäckte att det var dags att gå upp visade sig skillnaden mellan hund och människa: Jag börjar inte skutta runt som en tok det första jag gör när jag vaknat! Nu ska väl också sägas att vi var uppe sent inatt och sista kissvändan gjordes framåt klockan ett innan vi gick och la oss, så det hade verkligen inte gått någon nöd på Higgins när det nu blev så att jag sov så länge.

Julen är väl definitivt över konstaterade jag i alla fall på vår första promenad idag. Det är ju skönt att veta så att man inte blir helt förvirrad av att jaga vårtecken! Fast man kan ju undra vad det var för pucko som släpade med sig sin plastgran in till stan och kastade vid en återvändsgata?

Lördagar är den dag i veckan då jag för det mesta tvättar det som ligger i tvättkorgen. Samma sak idag, men det blev liiiiite underligt när jag skulle hänga upp det sista. Det var tröjor, underkläder, strumpor och jeans om vartannat, men när jag hängt upp allt saknades en sak. "En strumpa" tror säker de flesta, men det var en t-shirt som var spårlöst borta! Jag kom ihåg att jag speciellt tagit den och tänkt att "det är lika bra att ta med den här också", men vart hade den tagit vägen? Jag kollade tvättställningen två gånger, och där hängde den inte. Jag kollade i de kläder jag hängt upp ifall t-shirten gömt sig i något annat, men där fanns den inte heller. Jag i det närmaste stoppade ner huvudet i min toppmatade maskin för att se om tröjan smetat in sig i trumman eller om den på något vis skulle kunnat rymt därifrån, men jag såg inte till den.
Jätteskumt! Det var först när jag skulle byta från mysbrallor till jeans för att ta ut Higgins på eftermiddagspromenad som jag hittade den försvunna t-shirten. Den låg ovanpå jeansen jag just skulle ta på mig. Då kom jag på att jag måste ha lagt den där när jag skulle tömma fickorna på ett par andra jeans som skulle in i tvättmaskinen, och sen hade jag helt enkelt glömt att ta den med mig till badrummet. Nåja, det var inte livsviktigt att den tröjan tvättades idag, och det var ju skönt att den kom tillrätta istället för att vara spårlöst försvunnen!

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Tjosan.
Det där med sega tidningar är ett bekant fenomen.
Hoppas de löser sig snart.

Konstiga hus ja...
Först trodde jag bilden kom från ett annat land. Sen såg jag att det var ett hus under byggning.
Visst ser det skumt ut..

Jag vill ha en magnolia i min trädgård. Ska kika på plantajsen här om det har sådana buskar. De är vackra och doftar gott.
Vilken sömntuta till hund Higgins är, men det är som du säger, de blir som man gör dom.

Nu ska jag krypa i säng.
Är lite trött, för förkylningen vill inte ge sig.
Så ha det så gott.
Klems Synne.

Ingrid sa...

Våra hundar sover så länge vi sover, förutom Milton som ibland kan lulla runt lite när han blir less.

~Livet i byn

Jenny sa...

Annars är det ju så att tvätt är omgivet av mystik och tjuvar. :)
Jo, katter hamnar faktiskt också i fas med hussar o mattar, har vi märkt. Åtminstone den äldre. Den yngre sover gärna mycket på dagen och leker halva natten, till brorsans förtret. För han vill sova, när vi sover. :)

Yvonne L sa...

Synne: Ja, Higgins är en riktig sömntuta! Tur att han tar efter sin matte... Hoppas din förkylning ger med sig snart!

Livet i byn: Men Milton har ju alltid haft sina egna saker för sig! ;0) Har för mig jag hörde någon gång om såna där rallyn genom blomrabatter...fast det var ju inte på natten förstås!

Jenny: Jo, men mystik och tjuvar är nog vanligare i allmänna tvättstugor. Jag har ju min egen tvättmaskin i badrummet, så vem som tjuvat min tröja hade ju verkligen varit ett stort mysterium!
Sen trodde jag att katter var lite mer "egna" fast det är ju bra om de sover samtidigt som man gör det själv...