2010-07-02

Ogräs

Ogräs har aldrig bekymrat mig speciellt mycket eftersom jag inte har någon trädgård, jag bor ju i hyreslägenhet och nöjer mig med en balkong där blommorna inte är de mest välskötta i området. Det jag brukar göra med ogräs är att fotografera det, som den här tisteln som växer vid en husvägg på Köpmangatan. Eller den växte där igår kväll i alla fall, om den står kvar idag vet jag inte. Den är (eller var) rätt stor, ungefär i brösthöjd så jag behövde inte ens böja mig för att ta bilder av den.
Det var ju rätt passande i alla fall att jag fotade tisteln igår eftersom jag idag var på ytterligare en av mina schemalagda vikarieplatser i sommar. Fredagsförmiddagar ska jag vara i trädgården vid Rademachersmedjorna och hålla fint, jag som alltså egentligen inte känner skillnad på vad som är blommor och vad som anses som ogräs. Hur tistlar och maskrosor ser ut vet jag i alla fall, så såna tänkte jag väl att jag ska kunna hålla ordning på, men det är ju andra saker också som de inte vill ha i rabatterna. Det är nämligen rabatterna jag ska ägna mig åt, utom de som sköts av hantverkarna som finns i respektive smedja.

Som tur är jobbar det kunniga kollegor på stadsmuseet, så Elin kom och visade mig vilka rabatter det är jag ska jobba med, vad de vill ha kvar och vad de inte vill ha kvar. Eftersom det är en gammal miljö ska ju rabatterna passa ihop med den, så det är ju inte växter som man ser i alla trädgårdar. Tror jag.

Det jag kunde konstatera efter avslutat arbetspass var i alla fall att om det är lika soligt och varmt nästa fredag ska jag inte ha jeans och t-shirt på mig utan snarare shorts och linne. Jag ska ta en större spade om jag ska gräva i jorden där myrorna bor, det var ingen höjdare att gräva med en liten planteringsspade. Men hur skulle jag kunna veta att det var ett myrbo precis där?! Det värsta som kan hända är väl att någon turist kommer och frågar mig något om vad det är för växter. Då får jag väl säga att "Que? I know noooothiiiing"

3 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Ogräs kan vara snyggt på rätt ställe. Hahaha, jag tycker det är jätteäckligt med myror när man gräver, det börjar klia över hela kroppen.

Hörni sa...

Vilket roligt jobb! Jag skulle gärna jobba så när det är fint väder. Om det regnar är det inte lika kul.:)

Yvonne L sa...

Em: Ogräs kan absolut vara snyggt! Fast oftast verkar det vara vi utan egna trädgårdar som tycker det! :D Myrorna var inte roliga alls, det kliade ända tills jag fått duscha!

Gun: Ja, det är roligt faktiskt, men troligtvis inte om det regnar. Fast det var nästan varmt, svetten bara rann! Men det kändes ju att jag jobbade i alla fall! :D