2010-07-28

Inte bra med hängöron

Alltså, varmt sommarväder med hög luftfuktighet är inte sådär jättelämpligt om man som Higgins har långa hängande öron och mycket päls. Trots att jag kollar dem jämt och ständigt ser det ut som han inte fått öronen tvättade inuti på flera år, lite rött och irriterat ser man att det är. Nu har jag klippt rent runt hörselgångarna och så får det bli en tid med intensiv öronrengöring och vädring av öronen. Ser det inte bättre ut på måndag får det bli ett veterinärbesök tror jag, någon öroninflammation vill vi inte ha. Higgins är ändå tursam med sina öron, under sina snart 10 år är det bara en gång som han haft öronproblem. Ikväll får han stå ut med att jag sätter upp öronen "i tofs" i nacken på honom när vi ser på tv. Det måste komma in luft!

12 kommentarer:

Hörni sa...

Stacars liten. Hoppas det hjälper att ha tofs.

Sv: Tack för tipset om att väcka Musonen tidigare, vi ska testa imorgon får vi se vad han säger, haha.:)

Livsnjutaren sa...

Usch ja,vi hoppas det funkar med vädring. Inte lätt det där.

Jenny sa...

Inte lätt med värmen. Stella slutade dricka i början av juni, då blev det ju veterinär o antibiotika för hon började ju såklart pissa blod när det inte fanns någon vätska i kroppen. men nu tycks hon ha lärt sig att man ska dricka för att vara frisk på sommaren... ;) Hoppas Higgins slipper veterinären och öronirritationen ger med sig!

Göran sa...

Stackarn, får han alltså skräp i själva öronen eller skrapar han upp sår?

Finns det någon chans att få se en bild på honom med "tofs"?

Anonym sa...

JAg fick tipset att blåsa lite med fönen i mina öron efter bad...
Kanske är lite skillnad med fyrfota vänner.

Selma sa...

Man inser lätt att det måste vara svårt att få luftcirkulation i den sortens öron.

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, de stackars vovvarna har det inte lätt när det är varmt och fuktigt. Tingeling är OK, det går bra, men hon har mjäll i stället och det blir jobbigt när det är varmt. Fast hon själv verkar inte lida, men hon tycker om när jag kammar henne och vi klipper henne ju.
Kalle som gick bort för nästan 2 år sedan hade hot spots från värme och fukt och öronen var det problem med i värmen, stackarn.
Bra att man märker det i alla fall och uppsatta öron kan ju inte vara fel! Chict!
Agneta kramar

Renathe sa...

Oj då, hoppas han klarar sig från öroninflammation. Peppar peppar så har ingen av mina hundar haft det trots att jag slarvar lite med rengöring och så...
Jag har dock varit hos veterinären med Ginger i dag för en checkup.

PS. Jag vill också gärna se en bild av Higgins med öronen i tofs ;)

Yvonne L sa...

Gun: Om han lät tofsen sitta kvar skulle det nog hjälpa lite mer! :D
Om jag kommer på fler bra tips på roliga saker ni kan göra hojtar jag till! ;)

Livsnjutaren: Vädring brukar hjälpa.

Jenny: Nä, värmen ställer till det. Att få djur att dricka kan ju vara svårt, tur att Stella lärt sig nu!

Göran: Det blir ju dels varmt och fuktigt i örongången om det blir för mycket päls ivägen, och sen sticker han ju in huvudet i alla möjliga saker på promenaderna och öronen släpar ju till stor del i marken när han går och sniffar. Då dammar det väl in smuts, och sen brukar han ju göra sina änglar...
Fukt och smuts gör ju att det blir irriterat, och det kan bildas svamp och otäcka infektioner.
Att fota honom med tofs blir en utmaning! Jag får förnärmade blickar bara jag sätter dit tofsen,och sen pillar han bort den så fort jag inte ser! :D

Fighter: Tror inte det är så bra att föna Higgins rätt in i öronen, fönen har ju ingen kalluft utan det är ju mer eller mindre varmt i alla lägen. Då är det nog lätt att bränna honom även på lägsta nivån.

Selma: Lättare med uppåtstående öron, men såna är ju inte cocker spanels utrustade med.

Snäckskalsdalen/Agneta: Nä, de har det inte lätt, det kan ju bli allt möjligt. Sen verkar det alltid som det som dyker upp gör det väldigt snabbt! Mjäll verkar ju enklare att hantera än öroninflammation på något vis.
Sen tror jag inte att Higgins anser att örontofs är speciellt chict! :D

Renathe: Jag tror nog det ska gå att undvika öroninflammation, det såg lite bättre ut redan imorse.
Kommer att hålla stenkoll nu!
Såg på Twitter att ni varit på check up med Ginger. Jobbigt med hennes njurar.

När ni nu är två som vill se Higgins med tofs får jag verkligen försöka! :D

Anonym sa...

Kan man ha små klipps till öronen så att de hålls på huvudet och får luftas lite?
Eller blir han ledsen då :(
Hälsn Mille

Anonym sa...

Det blir lite knasigt när jag ska lämna kommentarer. Jag blev visst anonym, men du vet ju vem jag är :)

Milton, jag saknar honom och de andra huliganerna :))

Yvonne L sa...

Mille: Det går minsann inte att vara alltför hemlig i min blogg inte! ;) Har provat med alla möjliga roliga håruppsättningssaker för Higgins öron, men han tycker sånt är larvigt! Tycker det är bättre om jag har dem i mitt hår! :D
Såg ju på bilderna att Milton var jättekär i dig, så jag förstår att du saknar honom och övriga huliganer!