2010-08-11

Men om det nu finns en gräns...

... så ska man väl följa den. Det skrivs ju om att det är fler som åkt fast för sjöfylleri den här sommaren, och det är väl inte så konstigt i och med att det kom en ny lag den 1 juni som gör att polis och kustbevakning kan göra nykterhetskontroller. Har man 0,2 promille alkohol i blodet så åker man dit.  Helt otroligt att det inte funnits någon sån lag tidigare! Fast den gäller visst inte småbåtar. Hur som helst så tycker jag - som inte är båtmänniska - att det är en bra lag. Varför skulle man få köra alkoholpåverkad på sjön när man inte får det på land?  Det verkar i alla fall som folk som åker fast på sjön använder samma ursäkter som de som åker fast för rattfylla. "Jo, jag drack men var ändå kapabel att köra." Men får man inte köra med 0,2 promille i blodet på land ska man inte göra det på sjön heller. Gränsen måste gå någonstans, och nu går den vid 0,2 så då är det väl bara att följa den. Den finns väl egentligen inte där för personerna som kör, utan för de de eventuellt skadar eller har ihjäl. OM det händer något, säger de som åker dit ändå att de var kapabla att köra?

5 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Jag tycker det är toppen att det finns en gräns på sjön också. Om jag inte misstar mig så har det varit så i Norge i många år.

Hörni sa...

Jag tycker det är konstigt att man måste dricka när man ska köra, vare sig det gäller bil eller båt..

Yvonne L sa...

Em: Visst är det konstigt att det inte funnits tidigare??

Gun: Det är faktiskt det konstigaste! Eller dricka kan man ju göra, men inte alkohol...

Selma sa...

Det är märkligt att man inte hör vad man själv säger när man häver ur sig sådana dumheter. Kapabel och kapabel, väldigt många känner sig kapablare ju mer de fått i sig.

Yvonne L sa...

Selma: Eller hur! Jag har hört väldigt många som blir bra på väldigt mycket ju mer alkohol de får i sig. Även sånt de normalt sett inte har en aning om...