2010-08-24

Fixar med utställning och har lagat mat - fast inte samtidigt

Mitt sommarvikariat tog ju slut i söndags, men jag jobbar några timmar den här veckan också. Fick i uppdrag att plocka fram bilder till en fotoutställning ur fotoarkivet, och sånt är roligt. Eskilstuna stadsmuseum har ett bildarkiv med 250 000-300 000 bilder så det finns ju en del att välja mellan. Eftersom det var där jag hade en visstidsanställning i drygt 3 år så vet jag rätt bra vad som finns i bildväg, och nu när jag kan ägna mig enbart åt utställningsframplock så går det rätt snabbt. Det kommer att bli en utställning med bilder på husdjur som dyker upp här och där i olika personarkiv och andra ställen, och det blir bara äldre bilder. Några tagna av fotografer som varit verksamma i Eskilstuna och andra är familjefoton. Idag har jag letat fram ett urval bilder som jag har att välja mellan, och jag hann börja scanna lite också. Allt sånt bör bli färdigt imorgon hoppas jag.

När jag var och veckohandlade efter jobbet så hade de extrapris på butiksmald nötfärs så jag köpte på mig en del som jag nu lagat iordning. Det blev ett gäng köttbullar och sen någon sorts biffar med persilja, vitlök och citronkryddning. Som vanligt helt tillagat på en höft, det är roligast så. Nu har det mesta svalnat och jag kan frysa in i portionsburkar, och om jag räknat rätt så blir det ca 15 middagar, bara att variera tillbehören.

Nu tycker Higgins vi ska gå kvällspromenad, så då är det väl bäst att vi gör det.

7 kommentarer:

Hörni sa...

Vad härligt att tillaga mycket för att ha i frysen. Man känner sig rik med frysen full.

Yvonne L sa...

Gun: Visst gör man! Fyllde på med lite annat där också, så nu är det fullt.

Anonym sa...

Jag vill ha en ny större frys. Den vi har är pytte och räcker ingenstans...
Igår blev det hemlagad pizza hos oss, det var gott :)
/Flisan

Jenny sa...

Skulle också behöva storkok, men vi har på tok för liten frys för riktigt stora kok. Småkok blir det här... :) och inga utställningar men jag hoppas de bilder du väljer ut uppskattas! :)

Yvonne L sa...

Flisan: Visst är lägenhetsfrysar små, och jag är ändå bara en person. Hur det funkar för familjer fattar jag inte.

Jenny: Just ja, ni hade typ bara ett frysfack eller något sånt har jag för mig vi kommit fram till tidigare. Det är väldigt litet...
Hoppas också folk kommer att gilla den färdiga utställningen. Annars får jag väl bjuda på köttbullar!;0)

Jenny sa...

Nä vi har tre små lådor under kylskåpet. ;)

Yvonne L sa...

Jenny: Då förstår jag att det inte blir storkok!