2010-08-06

Citroner, citroner, citroner

Plötsligt hade jag en massa citroner hemma. Eller plötsligt och plötsligt, jag köpte hem citroner två storhandlingar i rad för att det var ett erbjudande om att köpa 3 citroner för 15 kronor eller något sånt. Tanken var inte att ha ett tequila-race eftersom jag inte tycker om tequila, utan tanken var väl att använda citronerna i matlagningen. Nu går det ju inte åt så hemskt mycket citron när man för det mesta lagar mat till en person, så citronerna låg där så fint i skålen. Men så fick jag se ett recept på nätet på citronlemonad och kom på att det skulle jag göra. Det var därför det köptes hem citroner två gånger, man behövde nämligen citronsyra också vilket jag inte hade hemma, och eftersom jag använt en av mina citroner efter första inhandlingen köpte jag fler.

Citroner, noga tvättade innan jag skar dem i små bitar.
Naturligtvis så sparade jag sidan där jag hittade receptet på lemonaden. Eller just ja, det var visst det jag inte gjorde. Det enda jag kom ihåg var att det stått tre citroner, och nu för en stund sen fick jag ett ryck och började leta på de sidor jag brukar besöka. Inte hittade jag något recept med just tre citroner, så jag improviserade eftersom jag gärna gör det när jag lagar mat. Att följa recept slaviskt är inte riktigt min grej. Jag är något noggrannare med att följa bakrecept, det har jag hört att man ska vara.

Citronbitarna blandade med socker och citronsyra.
Nu gjorde jag alltså lite efter mitt eget huvud genom att blanda två recept. Dels ett som jag hittade på nätet hos "Söta saker", och sen ett recept som jag hade i min receptpärm och som jag tror att jag använt en gång tidigare, strax efter att jag flyttat hemifrån för snart 25 år sen. Det var lika mycket getingar då som det är idag, men idag har jag ett bättre kök att hålla på i.

Citroner i sockerlag, smaskens för getingar

Receptet från min receptpärm ser ut så här:
Citrondricka
1 l socker (ca 850g)
1 l vatten
4 citroner
25 g citronsyra

Koka vattnet och häll över sockret och citronsyran. Rör om så att sockret löser sig och låt kallna. Borsta citronerna väl, skala dem tunt och rör ner skalen i sockerlagen. Pressa citronerna och rör ner citronsaften i den kalla sockerlagen. Förvara i kylskåp. Spädes 1 del citrondricka till 5 delar vatten.

I receptet från "Söta saker" står det att man ska ha 2 stora citroner, ca 1 kg socker, en påse citronsyra och en liter vatten. Man behöver heller inte låta sockerlagen kallna utan häller det kokande vattnet över citronerna, och man behöver inte pressa citronerna eller skala dem. Eftersom jag är lat så  passade det mig perfekt.

I min blandvariant har jag 3 rätt stora citroner, som jag tvättade noga innan jag skar dem i klyftor och sen i tunnare skivor. Sen blandade jag knappt en liter socker med en påse citronsyra - som jag tror innehöll 30 g - och när det var gjort hällde jag det över citronerna och blandade runt. Sen fick det stå så under tiden jag kokade upp 1 liter vatten som jag sen hällde över alltsammans. Jag rörde om tills sockret löst sig och sen lyckades jag hitta ett lock som täckte min stora degbunke som nu alltså får tjänstgöra som lemonadbunke. Nu får det stå och kallna på bänken innan jag försöker få in bunken i kylskåpet - utan att hälla allt över mig - där den kommer att få stå tills imorgon. 

Imorgon blir det till att försöka sila lemonaden - jag har köpt en silduk som jag tror man kanske kan på något vis få fast i durkslaget - och sen hälla upp i ett par flaskor. Återkommer om det imorgon kväll när jag kladdat färdigt. (Nej, jag kommer inte att kladda med det hela dagen, men jag jobbar och får alltså fixa med kladdet när jag kommer hem.) 

6 kommentarer:

Selma sa...

Jag brukar bara pressa citron och blanda med is, vatten och socker till dess det blir gott. Det funkar det med.

Synnøve. sa...

Toodeloo i stugan.
Citrondricka är gott.
Såg på tvn häromkvällen på Solens mat, då gjorde de limoncellolikör...
Det ska jag nog prova...

Hoppas det är bra med dig och Higgins.
Här går det framåt...
För det mesta.
Kramen Synnöve.

Jenny sa...

Så lemonaden ska du fånga getingar med? Eller vad det bara en bisats? :D

Snäckskalsdalen. sa...

Ååhh så gott! Älskar citroner på det mesta. Frisk smak är det! Kan tänka mig att din lemonad blev god!
Agneta kramar

anne sa...

Det där ser intressant ut! Jag kan nog konsumera en del citroner, de ska pressas i familjens turkiska favoritsoppa och över grillad/stekt halloumi och bara i dricksvatten!

Du fick inte med en sildukshållare med silduken? Å andra sidan är de rätt odugliga, kanske durkslaget funkar bättre ändå.

Din header; nog är det väl Eskilstuna allt!?!

Yvonne L sa...

Selma: Ditt sätt funkar ju också, men ibland är det roligt att krångla till det! :D

Synnøve: Limoncello får bli nästa test kanske! ;)
Higgins och jag mår bara bra!

Jenny: Jag hade kunnat fånga getingar med den, de cirklade intresserat omkring. Men de fick inget!

Snäckskalsdalen/Agneta: Den blev god fast kanske liiite i suraste laget. :D

Anne: Man kan ha citron till väldigt mycket faktiskt. Både mat, efterrätter och drycker! Perfekt frukt med andra ord.
Jag köpte bara silduk, kostade 20:- eller något sånt. Med hållare skulle det kosta 99:-, och det kändes bortkastat.
Självklart är det en Eskilstunabild i min header. Vy mot Tingsgården på Köpmangatan som jag tog för ett par år sedan.