2010-08-10

Det var inte insekter, fåglar eller råttor

Igår var jag ledig och satt i godan ro vid datorn. Plötsligt hörde jag ett märkligt ljud, och först trodde jag det var Higgins som "bäddade" på golvet. Han brukar göra det ibland, och klorna ger ju ett speciellt ljud när han krafsar iordning golvet så att det blir bekvämt att lägga sig på. När jag tittade mig omkring insåg jag att Higgins inte var härinne hos mig vid datorn, han hade gått och lagt sig på något annat ställe. Då började jag undra vad sjutton det var som lät. Insåg att ljudet kom från bakom databordet och då fick jag för mig att det kanske var en insekt - rätt stor lät det som - som kommit in och av någon anledning hamnat bakom databordet. Jag tittade så gott det gick längs väggen men såg ingenting. Så blev det tyst ett tag, men så satte det igång igen och lät jättehögt! Då fick jag för mig att det kanske kommit in något större, kanske en fågel eller - hemska tanke - en råtta! Balkongdörren står ju öppen så fort vädret tillåter, och vädret var tillåtande igår... Då började det bli lite obehagligt för tänk om det var en råtta, då skulle jag förmodligen dö av äckel.

Nu var det ingen insekt, ingen fågel och ingen råtta bakom databordet. Ljudet jag hörde kom inte ens inifrån min lägenhet, utan från trapphuset. De håller på och installerar bredbandsurtag i huset och höll alltså på att dra kablar i väggarna mellan våningarna. Än håller de bara till i trapphusen och på de olika våningsplanen, och när Higgins och jag kom in från vår lilla promenad igår kväll så stod den här luckan lite på glänt, och den var jag ju tvungen att fota. Bakom luckan var det inte så intressant, det var mest en massa sladdar som verkade komma upp från våningsplanet under.

Idag har jag jobbat och Higgins har varit hos mina föräldrar vilket nog var tur. Annars hade han haft mycket att säga till om idag om oväsende från trapphuset och sånt. När jag kom hem från jobbet på eftermiddagen var det nämligen full rulle i trapphuset med olika tekniker som stod och matade kablar i väggarna och borrade hål i golvet och jag vet inte allt. När jag hämtade Higgins från mina föräldrar gick jag på en promenad med honom direkt och när vi kom hem så fick Higgins se en ny detalj i trapphuset som han sin vana trogen var tvungen att inspektera. Kanske tur att de slutat jobba för dagen så att han fick kolla i lugn och ro vad det är för vita lister som satts upp på "hans" vägg. Higgins är en kille som lägger märke till allt! Han brukar gå runt och kolla så att prydnadssakerna står där de ska, ifall det trillat ner blomblad på golvet, om man flyttat något till en ny plats eller köpt någon ny möbel. Han kanske ska bli designer när han blir stor.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Spännande, så ni ska få nytt/billigare/bättre bredband i huset? Ska du byta ditt ADSL? :)

Selma sa...

Hundar lägger märke till saker man själv missar. Lånejycken här märker till exempel väldigt väl om katten lämnat några smulor gomat.

Yvonne L sa...

Jenny: Det blir nytt fast bredband, bara att stoppa datakabeln i väggen! Troligtvis byter jag till det nya, särskilt om det blir bättre pris!

Selma: Hundar verkar ha huvudet på skaft och märka sånt man inte tror. Andra saker ignorerar de helt! :D