2010-12-06

En ovanlig tillställning

Idag har jag varit på något jag aldrig varit på tidigare, inte på det här sättet i alla fall. Jag var på en återträff kan man väl säga, en återträff med gamla chefer och arbetskompisar. När jag var 20 år började jag jobba på Hotell Smeden i Eskilstuna som våningsstäderska, och 18 år senare slutade jag där efter att ha arbetat mig via receptionen till ekonomi- och it-ansvarig. För ett par veckor sedan ringde han som var vd på hotellet när jag slutade och berättade att mannen som ägde hotellet när jag började arbeta där ville bjuda in alla sina gamla anställda som var kvar när han sålde hotellet någon gång i början av 1990-talet på lunch. Tanken var att vi skulle träffas nere på vår gamla arbetsplats som numera heter Hotel Plaza, och idag var det alltså dags.

Det var verkligen en trevlig tillställning, jag räknade inte exakt, men vi var nog 25-30 personer som kommit dit. Vissa kände jag igen direkt och andra kände jag inte igen alls, men vi hade alla en sak gemensamt och det var att vi haft samma chef under några av våra år på hotellet. Plötsligt slog det mig att jag ännu en gång var yngst i samlingen, och hur ofta kan man säga det när man är 45? Nu ska man ju inte prata om åldrar, men de äldsta av de som var där tror jag är drygt 80 år... Vi bjöds på välkomstdrink, en god fisklunch i den gamla restaurangen en trappa upp- med vin för de som ville - sen fick intresserade gå och ta sig en titt på hur hotellrummen ser ut nuförtiden och sen samlades vi i den nya intilliggande restaurangen i markplan. Där bjöds vi på kaffe, kakor och tryffeln ni ser på bilden. Där satt vi sen och pratade med gamla kompisar, förhörde oss om vad vi gör nuförtiden och skrattade åt gamla minnen som ploppade upp och hade allmänt trevligt. Och jag satt hela tiden och förundrade mig över att ännu en gång vara yngst i samlingen....Visst var det ett otroligt trevlig och generös inbjudan från vår gamle chef, och nu är vi några som kommit överens om att vi måste ses snart igen.

8 kommentarer:

Hörni sa...

Vad kul att träffa gamla jobbarkompisar, och att få vara yngst av alla är väl inte så dumt det heller.:)

Bonnfrua sa...

Vilken rolig idé att samla alla, och tänk att få vara yngst!...
Tryffeln ser god ut!

Renathe Schneider sa...

Låter jättetrevligt!
Att vara yngst är trevligt nuförtiden ;)

Yvonne L sa...

Gun:Jo, det var faktiskt jätteroligt, och att vara yngst kändes rätt bra. ;0)

Bonnfrua: Visst var det!

Renathe: Det var verkligen trevligt, och det är ju sällan man får vara yngst nuförtiden, så det kändes bra. ;0)

Bibbi sa...

Vilken härlig återträff;-) Kändes det inte ganska bra med att vara så "ung" som 45;-P
Tryfflarna såg vansinnigt goda ut... Inte snällt av dig, nu blev jag sugen

Yvonne L sa...

Bibbi: Det var verkligen jättetrevligt, särskilt det där med att vara yngst också. ;0) Du får göra egen tryffel, jag tog inga andra bilder där. :D

Örjan sa...

Ej medarbetare men fd granne.

I Augusti -Thaifesten-
Aha, poletten, det är du som är YBB
Nu vet jag.

Yvonne L sa...

Örjan: Stämmer att jag jobbade på museet när Thaifesten var utanför, så det är jag som är YBB. :0)