2010-10-02

Åh så irriterande!

För några veckor sedan så sattes det ju in fasta bredbandsurtag i lägenheterna, och jag tänkte att nu skulle jag gå över till det från bredband via telejacket. Till bärbara datorn har jag - när jag inte sitter i närheten av modemet vilket inte är så ofta - hittills kört med ett mobilt bredband vilket var bra att jag hade i vintras då vanliga bredbandet försvann under flera dagar. Mobilt bredband kan ju också vara bra om man vill lämna lägenheten och fortfarande kunna surfa. Nu hade jag tänkt att jag skulle bygga upp ett trådlöst nätverk när jag ändå skulle byta från telejacksbredband till fast bredband, och igår efter jobbet så var jag och köpte en trådlös router.

Under dagen har jag städat lite och gjort andra tråkiga saker och så för en stund sedan så skulle jag få fart på det fasta bredbandet var det tänkt. Jag gjorde precis som det står här på Tele2:s hemsida. Jag stoppade i en nätverkskabel i datajacket, sen vidare till bärbara datorn och så startade jag datorn. När datorn var igång så startade jag webbläsaren och så väntade jag. Enligt vad Tele2 skriver på sin sida så ska man automatiskt bli kopplad till en aktiveringsportal. Det enda som hände hos mig var att det inte gick att ansluta till nätet alls. Mycket märkligt eftersom den funkar utmärkt om jag kopplar in den på bredbandet via telejacket eller använder det mobila bredbandet. Ibland har jag även "tjuvsurfat" på oskyddade nätverk som datorn hittar...

Det blev alltså inget internet via fast bredbandsurtag idag eftersom supporten stängt för några timmar sen så jag kan inte ringa och fråga vad som är fel. Får väl ta nya tag med det imorgon och se om det går att få ordning på. Eller om jag kanske ska bygga trådlösa nätverket på den uppkoppling jag har.... Fast grejen med det fasta bredbandet via urtag i väggen är ju att det blir billigare än den uppkoppling jag har nu, och jag hade tänkt byta även telefonabonnemanget till bredbandstelefoni.

13 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Saker och ting ska bara fungera. Punkt liksom...

Livsnjutaren sa...

Usch sådant strul bara hatar jag. Man ska plugga in sladden och sedan ska allt funka. Är så oteknisk så i min värld borde det bara få finnas on och off knappar. Börjar dock bli kompis med min kamera även att där är mycket som ska rattas och ändras;)

Hörni sa...

Det är så jobbigt allt sånt där. Tur att det är "någon annan" som fixar allt sånt här hemma.:)

Yvonne L sa...

Helena: Just det. De har säkert glömt några sladdar i mitt urtag.

Livsnjutaren: Fast jag är rätt bra på att koppla ihop såna här grejer så det är extra irriterande att det inte funkade nu.

Gun: En av mina dolda talanger är såna här tekniska ihopkopplingar, det är mig familjen och kompisar kontaktar om de inte får sånt att funka. Därför blir jag extra irriterad när det inte funkar!

Lisa sa...

Åh så irriterande när det inte fungerade! Jag håller med Helena (översta kommentaren); saker och ting ska bara fungera! Hoppas det löser sig när du får tag på supporten.

Anonym sa...

Man vill att det ska fungera helst på en endaste gång.

Yvonne L sa...

Lisa: Jätteirriterande! Tur att jag inte är beroende av att det ska funka, jag har ju mitt "gamla" kvar... Gitte inte ens ringa supporten idag, det får bli imorgon.

Frunatmaken: Verkligen. Speciellt när det står att det "bara" är att ansluta kabeln i kontakten och sen ska det i princip sköta sig självt.

Jenny sa...

Vad bökigt, hoppas det fixar sig bums! Billigt och snabbt vill man ju ha Internet, inget annat. ;)

Yvonne L sa...

Jenny: Ja, billigt och snabbt vill man ju ha det. Synd bara att det inte var så snabbt att fixa som det stod på hemsidan. ;0) Fast jag är ju inte helt utan i alla fall.

Renathe sa...

Hoppas du får taqg på support och kan börja använda det trådlösa snart :)

Yvonne L sa...

Renathe: Som tur är så har jag ju mitt "gamla vanliga" bredband via telejacket, så jag är ju inte utan internet i alla fall! Det hade varit jobbigt...

Anonym sa...

Hej Yvonne,

Precis som du beskriver ska du endast behöva koppla in en nätverkssladd mellan uttaget och datorn varav aktiveringsportalen ska komma upp. Om installationen har genomförts väldigt nyligen kan det vara så att driftsättningen inte har gått in ännu. Datum brukar du dock få information om från fastighetsägaren så vi förutsätter att du redan passerat driftsättningen.
Vi hoppas att du redan varit i kontakt med vår support på 0772-25 25 25 och att fått hjälp med dina frågor och eventuellt lagt en felanmälan som kan behövas.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2.

michaela.lindell@tele2.com

Yvonne L sa...

Michaela: Tack för ditt svar här!
Det har inte kommit någon information brevledes än om att det skulle vara igång, men det är drygt en månad sen urtagen sattes in, och det sitter en lapp nere i porten att det nu är ett Tele2-hus eller vad det nu står. Jag förutsatte då att det borde vara igångsatt... Har inte ringt supporten än, men jag är på gång med det.