2010-10-31

Kalas, spel och dobbel

Igår fyllde min syster år, och då var det lite firande med god mat och dryck. Min systerson Martin - 8 år - hade dukat jättefint och skrivit placeringskort.
Sen när vi ätit så tyckte Martin det var dags för att spela bingo. Det gick inte så bra för mig trots att jag var den enda med rätt sorts bricka. På något vis hade alla utom en av brickorna som hör till hans bingoutrustning spårlöst försvunnit, så övriga spelare hade egentillerkade brickor - med för många siffror - eller gamla bingolottokuponger - också med för många siffror. Martin själv var bingoutropare och satt och vevade på attiraljen som ploppade ut en liten boll med en siffra på, och sen ropade han ut "nummer 35, trea, femma" eller "nummer 7, enkel sjua"... När spelet var över så var det alltså inte jag som vunnit, men jag fick ta för mig av tårtan i alla fall.

3 kommentarer:

mamma sa...

idag har jag varit inne på BR och beställt Bingobrickor, de ringer mej när det kommer hem fler för de hade också slut på dem. Bäst att gardera sej med riktiga brickor så man inte blir beskyld för att fuska

mamma sa...

beskylld stavas det

Yvonne L sa...

Mamma: Då får han se till att hålla ordning på de nya brickorna då! Och sen kanske vi kommer igång med spelet snabbare om man slipper göra egna brickor...