2010-10-25

Inte helt kontaktbar

Jag har ju fått fart på internetuppkopplingen via direkturtaget och idag så ringde jag för att säga upp dels mitt mobila bredband och så bredbandsuppkopplingen via adsl. Det mobila bredbandet är fortfarande inte uppsagt eftersom det bägge gångerna jag ringt varit beräknad väntetid på 20-30 minuter, och så roligt tycker jag inte det är att sitta i telefonkö. Jag hoppas på mer tålamod imorgon.

Den andra uppkopplingen är däremot uppsagd och kommer att stängas av imorgon. Att jag inte gjorde det från idag var för att jag först ville kolla så att det bara vara att flytta över min gamla a-mailadress från gamla abonnemanget till det nya, och det var inga som helst problem. Men kontot var förstås tvunget att flyttas innan man stängde ner det gamla. Därför bad jag dem stänga av det gamla imorgon så jag skulle hinna flytta över mailkontot och se att allt fungerar. Det var plättlätt att flytta kontot via webben där jag kan administrera min uppkoppling, och allt var frid och fröjd. I alla fall ett par timmar. Sen började plötsligt mailen krångla, det gick inte att ladda ner inkomna mail till Outlook express. Suckade och tänkte att det var väl förstås några inställningar som skulle ändras så jag kollade det. Nä, det stod ingenting om att man skulle behöva göra det. Kom på att jag kunde ju kolla mailen med hjälp av webmailen och gick dit. Bara för att upptäcka att jag inte kunde logga in den vägen heller. "Failed to read account settings" stod det där. Alltså bara att ringa supporten igen.

Supportkillen kollade och kunde se att kontot var flyttat och aktivt på rätt abonnemang, men varför jag inte kommer åt kontot visste han inte. Han kollade med några kollegor som tydligen jobbar med mailtekniska frågor, och de kunde inte heller förstå vad det är för fel. Speciellt som jag inte kommer åt kontot vare sig via webben eller via mailprogrammet. Då har det ju inget med mina eventuella inställningar att göra, särskilt som det funkade alldeles utmärkt några timmar tidigare. Killen jag pratade med skrev en lång felrapport som han skickade iväg till felanmälan, så nu är det bara att vänta och se. Jag känner mig i alla fall lite speciell, för det här felet var det visst ingen som stött på tidigare, eller i alla fall så är det ett väldigt ovanligt fel. Har jag tur så kanske det börjar fungera lika plötsligt som det slutade att fungera utan att någon får reda på vad felet var. Men jag behöver tydligen inte oroa mig för att eventuell viktig mail - som alltid skickas ut till folk när de inte kommer åt sina mailkonton - inte når mig. De ligger i säkert förvar tills det mystiska felet är avhjälpt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trist det där att det alltid verkar vara något som ska krångla.

Jenny sa...

Men så knasigt, hoppas mailen börjar fungera snart igen! :)

Yvonne L sa...

frunatmaken: Visst är det, men det uppvägs lite av att det verkar vara ett mycket ovanligt fel!

Jenny: Hoppas jag med, jag har ju tusen saker kopplat till den adressen, det är därför jag vill ha den kvar! Annars hade det ju varit lätt att byta...