2010-10-23

Nu har jag testat

För ungefär en månad sen fick jag hem min första beställning från Butik Citronodlingen, och då fanns bland annat den här burken pesto i paketet när jag packade upp. En jättetrevlig överraskning och jag har haft burken stående i skafferiet och sparat på den i väntan på "rätt tillfälle" att smaka den. Ikväll tyckte jag det var dags. Som jag skrivit tidigare var det en tid då jag fått för mig att jag inte tyckte om pesto eftersom jag inbillade mig att all pesto innehåller oliver. Nu är det ju inte så, och när jag kom på det insåg jag också  hur enkelt man kan piffa upp en maträtt enbart med pesto.

Middagen ikväll bestod av tortellini, och med pesto till det och lite sallad blev det en perfekt lördagsmiddag framför tv:n. Att det blev en så perfekt middag beror till stor del på peston som måste vara den godaste peston någonsin. Jag hade kunnat äta pesto med sked direkt ur burken, och på en skala från 1-10 där 10 är bäst får den 12. Så god är den. Peston innehåller fänkål, solrosolja, olivolja, tomater, mandel och kryddor och alla borde smaka den minst en gång i livet. Den fantastiska peston köper man alltså från Butik Citronodligen som drivs av Helena och Peppe på Sicilien, och just nu firar de 1-årsjubileum. Nu har jag nyss fått hem min andra beställning varor, mer om den någon annan gång, men jag har en hel del pestosorter och annat gott att prova mig igenom.

7 kommentarer:

Livsnjutaren sa...

Låter utsökt,vilken härlig lördagsmat. Hos oss var det danbandskamp och bugg som gällde. Och stora lass med glass.

Bibbi sa...

Mmm, lät helt suveränt! Nu blev jag sugen på att beställa... Själv serverade jag palt åt ett 100-tal pensionärer så jag smög åt mig en till middag när de började dansa;-) Sen blev det julmust och ostkrokar framför tv'n. Satt och såg "Så mycket bättre" och gillade det. Precis vad jag behövde just då.
Ha en skön söndag!

Bibbi sa...

Ha ha, nu har jag också varit in och gjort en beställning;-) Passade på med några julklappar näe jag ändå beställde...
Tack för tipset.

Yvonne L sa...

Livsnjutaren: Glass åt jag med, men dansbandskampen undvek jag helt. :0)

Bibbi: Du hade väl inte stått och gjort palten till alla gästerna? Inte för att jag gjort själv, men jag har sett beskrivningar och det verkar ganska krångligt... Roligt att du inspirerades att handla! Det är ju inget man hittar i sin vanliga matbutik direkt, och det blir säkert uppskattade julklappar!

Hörni sa...

Vad gott det låter, och kul att prova något nytt och upptäcka att man älöskar det. Pesto innehåller ju vanligtvis parmesan, vitlök, olivolja, pinjenötter och basilika, men det kanske är tapenade du tänker på? Det är det oliver i.

Synnøve. sa...

Pesto är gott. Finns så många ollika smaker.
Jag har gjort pestofylld kycklingfilè. Det blev snadder det.

Ska ta en titt in i den där butiken. Se vad de frestar med.
Ha en skön söndag nu.
Kramen.

Yvonne L sa...

Gun: Nä, den pesto jag åt för flera år sen som var jätteäcklig var det oliver i. Någon specialpesto på en "finare" restaurang. Men sen åt jag ju sån "vanlig" som du beskriver några år senare och kom på att det inte var så äckligt! :D Och den här sicilianska peston är heeelt underbar!

Synnøve: Pesto finns verkligen för alla smakriktningar!