2009-01-10

Snopet

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Jag hade tänkt ut hur min lördag skulle se ut, och det började i alla fall som jag tänkt mig. När jag kom in från hundpromenaden satte jag igång kaffebryggaren och laddade tvättmaskinen. Sen åt jag min frukost och läste tidningen och började med korsordet i tidningen. Jag var och kollade tvättmaskinen efter ett tag och bestämde att dammsuga innan den var färdig för att slippa kryssa runt torkställningen som jag ställer i vardagsrummet. Började plocka undan lite innan jag tog fram dammsugaren och när jag gjorde det försvann Higgins blixtsnabbt in under sängen. Nu var det dags att dammsuga! Men när jag satt i kontakten och tryckte på knappen hände ingenting. Dammsugaren var helt död. Jag provade fler urtag, men inte hjälpte det inte, dammsugaren visade inga som helst livstecken. Den har ju några år på nacken och den typ av dammsugare jag köper är inte såna man lämnar in på lagning. Alltså var det bara att ändra planerna för dagen och åka och köpa en dammsugare istället.

Dammsugare är för mig ingenting att lägga alltför mycket pengar på, istället kollade jag priser. Helst ville jag komma under tusenlappen, men utan att köpa något för mig totalt okänt märke. Nu hade jag ju inte heller någon större lust att lägga ner alltför mycket tid och energi på att leta dammsugare, så på andra stället slog jag till. Det blev en Siemens - med någon mer beteckning förstås - för 999:- och den ska väl hålla några år. Naturligtvis så passar inte mina gamla dammsugarpåsar i den nya dammsugaren trots att även den gamla är en Siemens. Jag är alltså glad att jag inte gjorde som försäljaren föreslog sist jag köpte påsar. Det var så att om man köpte fyra förpackningar så skulle man få en femte förpackning utan kostnad. Nu blev jag inte så lockad av erbjudandet eftersom det skulle betytt att jag varit tvungen att köpa dammsugarpåsar för 356:-. Varje förpackning kostade nämligen 89:-...

Måste säga att det var en markant skillnad att dammsuga med den nya jämfört med den gamla. Mycket bättre drag i den nya modellen, och snyggare är den också. Den är nämligen svart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

OJ vilken sötnos! Vi valde att köpa en påslös dammsugare senast, för under femhundringen. Fungera absolut perfekt, låter möjligen lite för mycket, men det kan man stå ut med så länge den gör ett bra jobb. Den andra... ligger numera i bilen. Den har inte längre några hjul. ;)

Yvonne L sa...

Visst är den söt! Kanske kommer det att göra dammsugandet roligare, vem vet... ;)