2009-01-25

Jobbhelg


Fotoutställningen "Eskilstunas barn genom tiderna" som öppnade idag. Bilderna som visas - dock inte i original eftersom originalbilder kräver lite speciella saker som till exempel rätt temperatur och inte för mycket ljus - är från Eskilstuna stadsmuseums arkiv. De äldsta bilderna är så kallade visitkort tagna hos olika fotografer i stan, sen är det bilder ur familjealbum, personalfoton från fabriker och verkstäder samt skolfoton. Tidsmässigt kan man säga att utställningen visar barn från ungefär mitten av 1800-talet fram till ungefär 1930-talet. Det var alltså den här utställningen det var pressvisning av häromdagen. Om jag stod som hon Sally när journalisterna var där har jag ingen aning om. Som tur var hamnade jag inte på bild i tidningarna...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste om Faktoritgrejen i Kuriren. :) Satt minsann och spanade efter dig på bilderna men neee... :D Tror det är himla intressant att se gamla bilder sådär, se hur det var förr. När vi var i Skottland förra året var vi in i ett museeum i Glasgow som hade en liknande utställning fast det handlade om kriget och efterkrigstiden. Hur familjer levde i trängseln och fattigdomen. Oerhört intressant. :)

Yvonne L sa...

Jag såg till att hålla mig ur vägen när fotograferna var i närheten. Den enda jag inte klarade mig ifrån var museets egen fotograf, men de bilderna hamnar ju inte i tidningen!

Man kan göra massor av olika temautställningar med gamla bilder, det gäller bara att hitta rätt bilder!