2011-03-06

Jag mötte inte Lassie men jag såg en bäver

I Eskilstunaån finns det bäver, och jag har sett såna ett par gånger tidigare men då har jag inte lyckats ta några bilder av olika anledningar. Till exempel den anledningen att jag inte haft kameran i handen och bävern hunnit försvinna innan jag fått fram kameran, eller så har jag sett bävern på för långt håll för att kunna ta några bilder.

Mot slutet av eftermiddagspromenaden idag så gick vi över den sista bron från Faktoriholmarna och då fick jag se att det stod några människor och tittade ner i ån. Först trodde jag de matade änderna, men så fick jag se något som satt på iskanten. Det var en bäver!

Den verkade sitta och fundera på något...

..möjligen på att den kanske skulle ta sig ett dopp, kanske hade den blivit lite varm när den tuggade på trädet i bakgrunden.

Här hade den bestämt sig för att den skulle ta sig ett dopp...

...sen simmade den runt lite och vi människor som stod på bron tog bilder.

När bävern simmat lite fram och tillbaka så bestämde den sig för att kravla sig upp på isen igen.

Här är det lite svårt att se vad som är bak och fram och det ser mer ut som en myrslok än en bäver, men den har baken vänd mot kameran.

Här blev det en profilbild av bävern innan Higgins och jag gick därifrå

16 kommentarer:

Hörni sa...

Vad roligt, och du fick riktigt bra bilder på den också.

Yvonne L sa...

Gun: Jo, det blev rätt bra bilder. Jag kunde inte komma riktigt så nära som jag ville, det stod folk ivägen... ;0)

Livsnjutaren sa...

Wow vilken upplevelse att fota lite annorlunda djur. Jag har en Mård eller om det är Iller lite då och då i min trädgård .Men den rackarn har jag sannerligen inte hunnit fota;) Verkligen bra bilder.

Livet på Citronodlingen sa...

Tur för dig att du inte tog det som eget tema, då hade jag strypt dig, för hur skulle man klara det som tema nästa år???? ;o)

Yvonne L sa...

Livsnjutaren: Man ska ha lite tur ibland när man fotar!

Helena: Hahaha! Jag hade nog fått strypa mig själv om jag tagit det som eget tema! :D

Göran sa...

Grattis! Jag blir så glad för din skull.

Inte bara en upplevelse utan också fina bilder.

Visst blir man förvånad när man ser sånt här, i princip mitt inne i stan?

Och visst blir man förvånad över hur stora de faktiskt är?

Jenny sa...

Underbara bilder vännen, vad kul att se! aldrig sett en bäver IRL så jag får hålla till godo med dina foton. Men lite malplacerad är han allt. :)

Bonnfrua sa...

Men du, grattis till underbara bilder och berättande

Yvonne L sa...

Göran: Ja, äntligen fick jag fota en bäver, som jag tjatat om det!

Jenny: Tja, det finns ju bävrar i ån, och just där så är det rätt ofta folk ser dem. Eller om det är en. Rätt coolt var det i alla fall! Du har ju dina vildsvin, såna har jag aldrig sett.

Bonnfrua: Tack! :0)

Ingrid sa...

Oh, rätt kul faktiskt! De är ju fina djur och vilka fina bilder de blev. Hur nära stod du?

~Ingrid

Yvonne L sa...

Ingrid: Visst är de mysiga? Jag stod väl ungefär 8-10 meter ifrån och fotade med lilla kompaktkameran. De sista bilderna var jag lite närmare.

Helena sa...

Oh vad häftigt! Och vilken tur att du hade kameran med dig! Jag brukar alltid förbanna att jag inte har med min när jag ser nåt såhär häftigt!

Renathe Schneider sa...

Coolt!

Yvonne L sa...

Helena: Jag har alltid kompaktkameran liggande i fickan när jag går på hundpromenad. Det är den jag tar mest bilder med. Fast några gånger har jag missat bilder på grund av att jag bytt jacka eller glömt att lägga tillbaka kameran efter att jag tömt den.

Renathe: Eller hur! Mitt inne i stan dessutom. :0)

Livsnjutaren sa...

Hahaha som vi hade fått jaga om det blivit ett Tema;)hade nog blivit många uppstoppade versioner från något museum då kanske;)

Yvonne L sa...

Livsnjutaren: Nu börjar jag nästan ångra mig att jag inte körde bävern som eget tema!