2012-01-27

Borde finnas på fler ställen

Som hundägare har man faktiskt ett ansvar att plocka upp efter sin hund. Vi hundägare som sköter oss får alltför ofta ta emot sura kommentarer och gliringar från icke hundägare när vi är ute och går. Vi som plockar upp dras också över samma kam som de lata och allmänt ansvarslösa hundägare som får folk att skriva hatinsändare till tidningarna.  


Det här är en fiffig anordning jag tycker borde finnas på fler ställen. Då skulle inte den lata ansvarslösa delen av hundägarna kunna säga att "jag har ingen påse med mig", det skulle dessutom vara mer tydligt att man ska plocka upp efter sin hund! Har man problem med att plocka upp bajshögarna efter sina hundar kanske man borde hålla sig till dammråttor som husdjur. De kräver varken mat, promenader eller annan omvårdnad.
Såna här ställningar med gratis hundpåsar såg jag i höstas i Vaxholm och så härom veckan i Mariefred. Ett bra initiativ av de kommunerna tycker jag,  som fler kommuner borde ta efter!

3 kommentarer:

Renathe Schneider sa...

Håller med!

Pysselfarmor sa...

Jo Botkyrka har försökt också, men här river ungdomarna ner alla påsarna på en gång, så nu har de tagits bort.

vildrosenbibbi sa...

Ja den va bra!
Tyvärr tror de flesta att så fort man kommer utanför stan så är det ok att bara låta det vara... Inte alltid så trevligt, en sak inne i skogen men efter vägarna...
Som tur är inte alla så:-)
Men jag tror jag ska tipsa Umeå kommun om detta;-P