2008-12-30

Brand

På grund - eller tack vare - någon inställning jag råkade ha på kameran ser det ut som det brinner bakom Higgins. Det gjorde det inte. Bilden tog jag på julafton hemma hos min syster med familj. De hade väldigt många stearinljus tända i vardagsrummet, men brann gjorde det definitivt inte. Annat än i ljusvekarna.


Sen måste jag ju nämna det här med raketer och smällare igen. Det har fortfarande varit relativt lugnt på den fronten här i stan, men något mer än igår. Imorgon blir det stora provet, jag får försöka se till att vår första promenad för dagen blir extra lång, då ska Higgins klara av resten av dagen om det så bara blir korta spatserturer runt kvarteret eller bara rakt över gatan. Sen får jag hålla mig vaken till långt efter midnatt för att han åtminstone ska få kissa innan sovdags. Sen blir det tidig uppstigning på nyårsdagen för att få en extra lång promenad i lugn och ro. Såna som har hållit på och smällt fyrverkerier och eventuellt kan ha några kvar brukar inte vara uppe speciellt tidigt på nyårsdagen nämligen.

Det har varit väldigt många reklamblad från olika ställen som säljer fyrverkerier, allt från ÖB och Plantagen till specialaffärer och tillfälliga försäljningsställen. Sanslöst egentligen hur många olika typer av oljudsförande saker det finns, och i alla möjliga prisklasser. Det billigaste jag sett kostar 10 kronor och för det får man 50 miniraketer. Sen finns det något som heter Visselbang, och hur de låter kan man ju enkelt gissa sig till. Man kan köpa "Crackling balls" som tydligen är 60 blixtrande knatterskott. Jag har en viss känsla för hur såna låter också, och om det är som jag tror låter de som de smatterband som smällde var 10:e minut när de grävde fram döda från rasmassorna efter jordbävningen i Kina tidigare i år. Att de användes i Kina fick jag veta när jag slötittade på nyheternas årskrönika tidigare ikväll.
Överhuvud taget så är beskrivningarna av de olika fyrverkerierna hemskt irriterande: "70 skott blandade kometer, knallar och tjut", "grova missiler med stjärnkrevader och knallar", "sorterade krevader med crackling och kulörta svansar", "seriekopplade stjärn- och palmbomber", "tjutande missiler och kraftiga knallar och krevader". Nu när jag satt och tittade i de irriterande annonsbladen med olika beskrivningar hittade jag just något som heter Zombieskott och det beskrivs som smatterband med blixteffekter. Kanske var det såna de använde i Kina...

Snart är det 1 januari och då har vi förhoppningsvis genomlevt nyårsafton utan alltför svåra men trots alla "knallraketer med tjuteffekt" och "seriekopplade tjutraketer med knall"... Kunde inte alla som är så himla förtjusta i smällande raketer få åka på en veckas praktik i något krigshärjat område? Kanske skulle de få nog av smällandet då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt första inlägg försvann så jag försöker igen...

Katterna behöver åtminstone inte rastas men det är illa nog när bomberna smäller utanför så rutorna skallrar, i natt höll de på till tre, vill inte våga mig på en gissning på om vi får sova nu i natt öht. Jag hoppas på det, och jag hoppas ni hinner ut mellan terrorattackerna idag, OCH hinner imorgon förmiddag innan dårarna går upp och smäller av de smällare de glömde smälla av under natten... Kram och gott nytt år från oss fyra! / Jenny

Yvonne L sa...

Hoppas att katterna klarade av nyårsfirandet utan alltför stora problem. Ni verkar ha haft mycket mer okynnessmällande än vad vi haft här.