2008-12-14

Vinterns skor

Tidigare i höstas så frågade mina föräldrar mig om jag skulle vara tvungen att köpa nya vinterkängor den här vintern. Detta efter att jag på grund av ett felköp fått lov att köpa två par lite kraftigare skor som var bra att promenera med och som klarade smuts och väta. Det felköpta paret skor gav jag till min syster. Några vinterkängor skulle jag inte behöva köpa för det hade jag ju gjort till förra vintern.

För några veckor sedan kom första snön, och då tyckte jag det var dags att ta fram vinterkängorna. När Higgins och jag går på promenader är det inte alltid vi håller oss till de upplogade gångvägarna, och gör man inte det är kängor nödvändiga. Jag promenerade glatt på i mina kängor men började inse att det nog inte var förra vintern jag köpt nya, det måste varit vintern innan. Jag kom fram till det genom att titta på snörena. Det framgick tydligt att de var mycket nyare än kängorna, och när jag tänkte efter så kom jag ihåg vilka problem jag hade förra vintern att hitta kängsnören! Men jag var ändå övertygad om att jag skulle klara hela vintern med dessa kängor.

När Higgins och jag gick ut vår tidiga kvällspromenad i fredags så var det väldigt slaskigt och blött. Efter en stund så kom jag på att det kändes lite konstigt om högerfoten. Den kändes liksom blöt? När vi kom in efter vår nästan timslånga promenad och jag tog av mig kängorna visade det sig att min högerfot var totalt genomsur. Vid närmare inspektion av högerkängan visade det sig att det blivit en spricka i den svetsade kanten av sulan, och det var där allt vatten sipprat in.

Igår morse var det lite kallare än kvällen innan, så det som varit slask då hade fryst till. Jag hade satt på mig mina skor jag gått i tills jag tog fram kängorna och blev i alla fall inte blöt om fötterna, men jag fick lov att ta det lite försiktigt när jag var uppe och gick i snön.

Efter Higgins och min promenad åt jag min frukost och läste tidningen och lite senare gav jag mig ut för att skaffa nya kängor. Mina föräldrar hade koll på att Din sko hade rea på Goretex-kängor, så det var dit jag styrde mina steg. Provade två olika modeller och slog sen till och köpte ett av paren. Jag tror jag var på stan i drygt 20 minuter ungefär, det är ju en himla tur att jag bor i centrum!


Nu har jag gått resterande helgpromenader i mina nya kängor och de är sköna att gå i. De är väldigt lätta och väldigt mjuka till skillnad från mina tidigare vinterkängor. Det är lite som att gå i strumpor. Eller kanske mockasiner.

Inga kommentarer: