2012-06-16

Ett blommigt inlägg

Idag var vi till torpet, vi har haft annat för oss ett par helger nu så det var verkligen dags att få gräset klippt. Tyvärr hade ju alla liljekonvaljer jag såg knoppar av sist vi var ute blommat över, men i trädgården finns det blommor både här och där. Jag spred ut en massa frön och lökar lite överallt på tomten tidigare i våras och det är lika spännande varje gång vi kommer dit. Har något kommit upp eller hur är det? Ett problem är bara att jag inte riktigt kommer ihåg var jag spred ut frön och grävde ner lökar. Ett annat problem är jag inte har en aning om vad det är jag satte ner, råkade liksom kasta bort förpackningarna där det stod vad det var. Ett tredje problem är att vi inte kommer ihåg om vi såg några av blommorna förra året eller om det verkligen är nya för det här året. 


Bland halvhögt gräs - som fortfarande var blött efter regn som troligen dragit förbi imorse - fanns det små blå blommor. Kan ha funnits där förra året eller så är de nya för i år. Vad det är har vi ingen aning om, men det är väldigt många så  vi tror de kommer från några frön. Eller så fanns de faktiskt förra året.  


I rundeln vid soluret vet jag att jag planterade ner olika lökar, liljor är jag helt säker på att jag satte ner och sen tror vi det var dahlior. De här knopparna kanske kan vara dahlior eller så är det något som fanns där förra året. Vi tror inte det är liljor, fast säkra är vi förstås inte. 


Bland lite halvhögt gräs på ett annat ställe fanns de här blekblå blommorna. De var ganska många men om de kommer från min frösådd eller om de fanns förra året har vi ingen aning om. 


Någon sorts lila blomma som också växer i rundeln runt soluret. Kommen ur några frön, nån lök eller möjligen en kvarleva sen tidigare år vet vi förstås inte. 
Har nu tack vare Pysselfarmors kommentar fått lära mig att det här är en Akleja. Jag har inget minne av att vi hade några såna frön att sprida ut i år, så den har nog funnits där sen tidigare. 


Ännu ett exemplar som växer i rundeln runt soluret, men här är vi i alla fall säkra på att den fanns sen förut. Vi vet också att den heter Fänrikshjärta. 

Får ta och dokumentera mer blommor nästa gång, och kanske få lite bättre och mer närgångna bilder. Idag blev jag upptagen av något annat och sen var det lite halvblött i gräset också vilket inte gjorde det så roligt att kravla runt på knä och fota. 

6 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

På bild 4 är det Akleja....de andra kanske jag kan "knäcka" om jag får se mera av respektive blomma.
Det du tror är dahlior är inte det - de har andra stjälkar/blad. Det är en lök av något slag....ser kanske det när jag får se blomman.

Yvonne L sa...

Pysselfarmor: Aha, då har jag fått lära mig en ny blomma. Fast det är inte säkert jag kommer ihåg till nästa gång! ;) Ska försöka fota bättre och mer närgångna bilder av det som blommar nästa gång vi är där.

mamma sa...

Pysselfarmor och jag är ense det ar inte dahlior, kanske gräslök, eller annan lökväxt-

Yvonne L sa...

Mamma: Det är inte gräslök, det känner jag igen och den här växten är alldeles för hög för det. Kanske den blommar nästa gång vi är där...

BMW sa...

Till och med jag vet att det inte är dahlior, för såna har jag koll på!

Pysselfarmor sa...

:-))
inte roligt att bli blöt om knäna...ta det när du hinner - här kan du se fler aklejor...hos mig alltså...

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/2012/06/10/8062805-las-tradgards-och-broderilust-samt-froutlottning/