2012-06-21

En ledig dag

Hade tagit ut en extra ledig dag idag och tanken var att jag skulle ta en liten sovmorgon. Det enda jag hade planerat var att Higgins skulle få sig ett välbehövligt midsommarbad. Det mesta sket sig totalt.



Klockan 8 ringde det på dörren så det var ju bara att stappla upp, kasta på sig kläder och gå och öppna. Utanför stod en av fastighetsskötarna och sa att han kommit för att måla. Jag upprepade väl "måla" lite frågande och då undrade han om jag inte fått någon lapp om att det skulle målas fönster åt gårdssidan. Det hade jag inte. Men dagen var ju ändå förstörd så han fick komma in och måla. 


När det var färdigmålat ute på balkongen och jag kunnat ge Higgins mat - hans matplats är precis vid balkongdörren i köket så för att han skulle få äta i lugn och ro fick han vänta lite med sin frukost - gick vi ut på promenad. Upptäckte att de gjort lite förändringar i parken vid Fors kyrka. Ska nog bli någon sorts plantering där i hörnan tror jag. 
Hemma igen från promenaden så var det dags för mig att äta frukost, och när jag höll på med det kom jag på att nu när fönstrena i köket och tredje rummet ändå var utan saker på fönsterbrädorna kunde jag ju putsa fönster. Något som jag ändå tänkt göra men kanske inte idag. Dagens plan var egentligen att bada Higgins. Jag satte alltså igång att putsa köksfönster, fönstret i tredje rummet och fönstret i sovrummet. 

Just som jag satt och tog en liten paus i fönsterputsandet ringde Niclas och sa att jag kunde kanske hämta honom vid jobbet och så skulle vi åka och köpa blommor till balkongen. Vi hade pratat om det igår att jag nog ville åka och köpa blommor idag och snygga till därute. Higgins blev glad över bilturen och när vi åkte från blomsterstället var hela bagaget på min Fiat full med blommor. Det inhandlades inte bara till balkongen utan även till torpet. 

Hemma från blomsterhandlingen gjordes en kort promenad runt parken med Higgins, och sen satte jag igång att plantera blommor i balkonglådorna. Det tog ju sin lilla tid och sen när det var gjort så kom jag på att jag måste ju putsa färdigt resten av fönstrena. Hade vardagsrummet kvar med fem fönster av varierande storlek kvar. När klockan var åtta var jag äntligen färdig med alla fönster - invändigt, utvändigt och emellan - blommor och annat stod på plats i fönstret igen och under tiden jag joxat med det hade Niclas fixat kvällsmaten. 

Efter maten var det hög tid för Higgins promenad, och det ser ni på resterande bilder. Putsade fönster och blomsterplantering har jag inte haft tid att fota...


Hade som vanligt bara kompaktkameran med mig på promenaden, så jag kunde inte zooma in ordentligt på stenen mitt i ån, men vi tror att det var en liten andfamilj där. Har inte sett några småänder alls i år, förutom en som råkat illa ut och drunknat eller nåt.


Det växer några konstiga gula blommor i kajkanten mot ån bakom Stadsmuseet.


Som ni kan se var det en lugn och skön sommarkväll, nu ska jag ta och slå mig ner i soffan en stund och så kan vi sitta där och se bra ut. Genom fönstrena alltså. Det här med ledig dag får jag planera in någon annan gång. 

4 kommentarer:

Renathe Schneider sa...

Higgins är nog glad att det var fönstren som blev tvättade i stället för ett bad :)

Yvonne L sa...

Renathe: Ja, Higgins är säkert jätteglad att se ut genom fönstrena... :D

Jenny sa...

Oj så många bilder. Men... komma och måla så där tidigt på morgonen, inte vet de hut inte. :-) Hoppas ni haft trevligt ändå nu i helgen!

Pysselfarmor sa...

Gul fetknopp ser det ut som - googla och se efter om det stämmer
:-))