2011-02-02

Arvegods (33 av 365)

Min plättlagg i gjutjärn är arvegods. När mina föräldrar flyttade in till stan för några år sedan rensade de bland alla saker de samlat på sig  under de närmare 40 år de bott i huset. På en hylla i pannrummet av alla ställen hittade pappa plättlaggen och så fick jag frågan om det var något jag ville ha. Laggen var ju inte direkt ren och hade vid någon tidpunkt varit använd som ljushållare eftersom det fanns stearin på den. Ingen av mina föräldrar kunde dra sig till minnes vems plättlagg det var från början, men det är helt klart att den kommer från någon gammal släkting. Jag tog hem plättlaggen och hade väl inte helt tänkt på vad jag skulle göra med den, men till slut tog jag mig i kragen och skrubbade den ren. All smuts och all stearin skurades bort och sen smorde jag in den med matolja och har stekt in den igen. Funkar hur bra som helst och jag är så nöjd med mitt arvegods!

13 kommentarer:

m i l l a h . s e sa...

Jag har oxå en ärvd plättlagg :O)
Den kommer från min gamla mormor,
som tyvärr inte finns i livet längre.

Ha det gott!

Livsnjutaren sa...

Jag har också en ärvd likadan,visst är dom bra. Önskar dig en fortsatt skön vecka.

Anonym sa...

Visst blir det lite festligt när man tar sig tid att grädda plättar!!!
Jag gillar verkligen bilden, mycket snygg!!!

Yvonne L sa...

millah.se: Plättlaggar håller ju hur länge som helst!

Livsnjutaren: Mycket bra, ha en bra vecka du också!

Picturesandpaint: Ja, det är det, smakar annorlunda än pannkakor trots att det är samma smet...

Synnøve. sa...

De är vackra arbetsredskap tycker jag.
Har en plättlagg här med.

Hade ett gammalt våffeljärn med. Ett sånt du använder på spisen.
Men det fick fötter en gång vi hade besök här...
Det var efter mormor.
Hoppas den som "lånade" det njuter av sina våfflor....

Kram.

Bonnfrua sa...

Det är ju det som är det finurliga med gamla gjutjärnssaker: de håller och funkar hur länge som helst!
Och visst är det gott med plättar!

Cissi sa...

Jättesnyggt foto, snygg vinkel.

Jenny sa...

Har ett likadant, används inte ens en gång vart femte år (pannkaka istället för plättar äts det här) men bra är det, och tungt. :)

Yvonne L sa...

Synnøve: Visst är de vackra de gamla gjutjärnsredskapen! Tråkigt att ditt gamla våffeljärn fick fötter.. :(

Bonnfrua: Gjutjärnssaker är som evighetsmaskiner...

Cissi: Tack!

Jenny: Mina pannkakor blir alltid helt misslyckade, så jag håller mig till plättar...Fast det kanske skulle bli bra pannkakor om jag hade en gjutjärnslagg till dem också...

Mille sa...

jag hade ett i plättlagg fr mamma och vad gjorde jag med det, jooo en ljusstaker för värmeljus. Hur knasig får man bli på en skala?? Men å andra sidan kommer jag aldrig att glömma det heller, det är lite kul i tragiken...
Trevlig helg... oj nu blev jag sugen på tobleronemousse, du vet den där som Ingrid gör, mums!!

Yvonne L sa...

Mille: Men du kan ju göra rent laggen och grädda plättar igen! Det är så jag gjort med min...
Jag har läst receptet hos Ingrid, men aldrig gjort själv. Nu blev ju jag också sugen på det! :D

Chris sa...

En sån här finns även i vårt hem men den är faktiskt inköpt på loppis. En nyare variant i form av hjärtan inköptes (dock ny) till alla hjärtans dag för några år sedan.

Yvonne L sa...

Chris: Man kanske inte kan få för många plättlaggar... eller plättar heller för den delen.