2010-01-04

Soppan Hedvig

Är ni trötta på julmaten och all annan helgmat eller har kanske ni precis som Lotten föresatt er att lägga till några nya rätter till er matrepertoar? Tycker ni om soppa, och har ni i så fall provat "Soppan Hedvig"? Om ni inte testat den här soppan tycker jag ni ska göra det. Nu är det ett tag sen jag lagade den, men jag kan ju säga att jag inte följer receptet slaviskt. Enda gångerna jag gör det med recept är när jag bakar, då är kemin viktigare har jag hört.

Det här receptet funkar till 4 personer.

Soppan Hedvig
1 gul lök
1,5 dm purjolök
400 g köttfärs
1,5 buljongtärning
1 l vatten
2 msk tomatpuré
2 potatisar
4 dl strimlad vitkål (ca 150g)
salt
vitpeppar
koriander

Skala och hacka löken, skölj och strimla purjolöken och fräs sen i 1 msk smör i en kastrull.
Tillsätt färsen och fräs väl. Tillsätt buljongtärningarna, vattnet samt tomatpurén och låt det koka upp.
Skala under tiden potatisarna och riv dem grovt. Lägg potatis och den strimlade vitkålen i soppan och låt koka tills vitkålen är lagom mjuk. Smaksätt med salt, peppar och koriander.

Servera soppan med en klick creme fraiche som smaksatts med salt och citron och garnera gärna med färsk koriander eller persilja. Naturligtvis är det otroligt gott med ett grovt bröd till!

7 kommentarer:

Jenny sa...

Äsh, det lät ju bra tills jag kollade ingredienserna. För mycket att plocka bort säger matallergikern. :P

Yvonne L sa...

Jenny: Kanske går det lika bra med selleri! :D

Gun sa...

Vad gott det verkar vara. Vi brukar få sopa som kallas Hedvigsoppa ppå jobbet ibland. Jag tror det är något liknande.

Em sa...

Vad gott det låter! Man kan säkert ha i både kålrot, morötter, persiljarot etc också? Låter som sagt gott!! Sv: Att förstora bilder på sina husdjur tycker jag är helt normalt, värre när folk lägger ner pengar på att förstora foton på mannen etc! ;D

Yvonne L sa...

Gun: Kan nog vara samma!

Em: Den är god, och man kan säkert ha i allt det du föreslår. Husdjursbilder i uppförstoring är fullkomligt normalt!

Lotten Bergman sa...

Det underliga med mig må vara mycket, men det underligaste kanske är att jag – som lever på köttfärs – aldrig har ätit soppa med köttfärs i.

Yvonne L sa...

Lotten: Första gången jag åt den här soppan fattade jag inte att det var köttfärs i. Det var först när jag bad om receptet som jag insåg det. Väl värt att prova och utöka köttfärsens utbredning i era middagar!