2009-08-28

Tunafors fabriker

Vi har ju en del fina gamla hus i stan, och många av dem är rätt tacksamma att fota eftersom de oftast står alldeles still utan att protestera. ;0) Eller alla står väl egentligen stilla, men somliga är ändå inte så enkla att fota eftersom man i vissa fall borde ställa sig mitt i gatan. Dessutom är ju jag sån att jag helst bara sliter upp min kompaktkamera ur fickan och knäpper några gånger. Ibland kommer jag till och med ihåg att kolla så jag inte har inställningen på porträttfoto eller något annat intressant tema. Att arrangera bilder eller kolla ljus och vad man nu gör när man fotar mer proffsigt är inte riktigt min grej! Jag fotar efter principen "snabbt-och-enkelt-och-det-blir-som-det-blir". Här kommer i alla fall lite bilder och historik från Tunafors fabriker.

Sen långt tillbaka så har mycket här i stan kretsat kring ån, och det började långt innan Eskilstuna blev just Eskilstuna vilket i år är 350 år sedan. Man har utnyttjat vattenkraften till kvarnar, sågar och järnbearbetning. Tunafors bruk fanns på den här platsen från 1570-talet och där bearbetades malm på order från kronan. Bruket drevs fram till mitten av 1600-talet. På 1870-talet köptes Tunafors bruk av Eskilstuna Jernmanufaktur AB.
Här är en del av byggnaden där Eskilstuna Jernmanufaktur höll till med sin knivfabrik.
När jag satt med översta färgbilden i fotoprogrammet och testade för att se hur den såg ut i svartvitt fick jag se att det faktiskt precis ovanför den översta fönsterraden går att se spår av fabriksnamnet "Eskilstuna jernmanufaktur". Klicka på bilden så blir den större, då syns det lite bättre!
Bilden ovanför tog jag i juni, och den visar alltså byggnaden från andra sidan ån. Vill du se äldre bilder från Jernbolaget som företaget oftast kallades kan du göra det genom att klicka här.

Nu har det inte varit någon verksamhet i byggnaderna på ganska många år, tror det var på 1990-talet som de småföretag som då fanns där fick flytta ut. Marken omkring sanerades för några år sedan, men sen dess har allt stått oanvänt. Nu är det en massa klotter på fasaderna på vissa ställen, och det är fönster som är trasiga. Förhoppningsvis så kommer platsen att leva upp igen på något vis, det är ju en fin byggnad och synd att den står oanvänd.

Historiska fakta har jag hittat i boken "Se Eskilstuna" med text och bild av Anna Götzlinger.

Inga kommentarer: