2009-08-03

SommarSverige - utmaning vecka 8

Vecka 8 brukar det vara sportlov här i Eskilstunatrakten om jag inte minns helt fel. Men vi är långt ifrån årets vecka 8 och det här har inget med sportlov att göra. Det är ju Lisas utmaning sommarSverige som går av stapeln för åttonde veckan i rad! Vi bestämde förra veckan har jag för mig att vi ska hålla på i totalt 10 veckor, och nu börjar vi ju ha sensommar kan man väl säga. Det börjar också bli lite klurigt att komma på vad man ska fota, men det är ju en del av tjusningen. Vad är sommarSverige för just mig?
Det här orangea som nästan ser ut som apelsiner är naturligtvis inte apelsiner, det är rönnbär som börjar skifta färg så här när vi börjar närma oss hösten. En bit ifrån så växte en annan rönn, och där var bären rödare. Det är överhuvud taget mycket rönnbär och jag har för mig att det i någon gammal bondepraktika sägs att om det är mycket rönnbär blir det en kall och snörik vinter. Men om det verkligen är så vet jag inte, jag kan ha inbillat mig att jag läst det!
Något som pågått i stan sen flera år tillbaka så här mot slutet av sommaren är Å-festen. Det började som Drakbåtsfestival någon gång under mitten/sent 1990-tal och pågick då i princip fredag-söndag om jag inte minns fel. Sen har det hela utvecklats till den här festen som alltså håller på i en vecka. En sak som funnits sen starten är ett nöjesfält ute på Strömsholmen och som de nu håller på att sätta upp. Som vanligt lär det bli en massa sura insändare i tidningarna om hur störande och onödigt det är men en sån här tillställning, men vissa är ju aldrig nöjda. Även om man inte tycker om all musik och alla evenemang som hör samman med den här festen är det väl kul att det händer något. Så tycker i alla fall jag. Det enda jag har emot Å-festen är fyrverkeriet de ska ha sista dagen. Higgins har det ju jobbigt med fyrverkerier, men när det är ett schemalagt fyrverkeri är det ju lättare att planera hans promenader och se till att ha fönstrena stängda. Det är ju besvärligare runt jul och nyår då puckon smäller av raketer precis när som helst dygnet runt.

Sista bilden är inte vacker, men den visar en del av mitt sommarSverige. Döda och halvdöda balkongblommor. Mina odlingar på balkongen brukar antingen brännas ihjäl eller drunkna, i år har det mesta klarat sig ganska bra utom den här krukan med mest verbena. Några såna ska jag inte köpa nästa år, de var inga bra balkongblommor om man som jag inte är mycket för att byta ut växtligheten under säsongens gång.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, dina balkongblommor ser ju intressanta ut om inte annat.
Det verkar vara mycket som händer under den där åfesten, många olika artister.

Erika

Lisa sa...

Ja det börjar onekligen bli lite svårare att komma på vad man ska fota till utmaningen men som du säger, det är ju tjusningen också. Det märks verkligen att vi går mot sensommaren. Rönnbären hemma hos mig ser ut som de du fotat och för mig ger rönnbär höstkänsla.
Å-festen låter som ett trevligt arrangemang. Det är kul när det händer nått. Hoppas Higgins slipper höra fyrverkerierna hemma ialla fall.

Yvonne L sa...

Erika: Visst är mina balkongblomster intressanta! ;0)

Lisa: Även om man får höstkänsla av rönnbär och annat så får vi hoppas att sommaren blir långdragen! För att inte höra fyrverkerierna vid Å-festen måste vi åka hemifrån, vi bor liksom mitt i smeten...

Synnøve. sa...

Det du visar här är ju sommarsverige hos dig.
Det inkluderar döda eller halvdöda balkongblommor.

Å-festen verkar vara skoj.
Skulle gärna haft något s¨ånt här med.
Klems.

Yvonne L sa...

Synne: Japp, det är mitt sommarSverige! Å-festen hade nog något för alla, men till och med arrangörerna har nu sagt att 9 dagar kanske var lite väl långt. Tittar man på lokaltidningarnas artiklar med kommentarer så är det nästan bara klagomål! Men det är i princip alltid samma människor som klagar på vad som än händer i stan.