2009-08-03

Nästan matbloggning

När jag väntar på att potatisen ska koka upp måste jag ju underhålla mig på något vis, till exempel genom att nästan matblogga!
När jag var och handlade på eftermiddagen hittade jag de här paprikorna, ser ut som helt vanliga paprikor kanske, men de är mycket mindre. De är också mycket sötare - till utseendet alltså - och de signalerade åt mig att jag skulle ta med dem hem. De heter tydligen snackpaprika, och jag antar att det är på grund av storleken, de har nämligen inte sagt ett ord sen vi kom hem.
Sen fyllde jag på mitt tomatförråd, efter min katastrofala tomatodling förra året med överraskande otäcka tomater som följd fortsätter jag min utforskning av tomatdisken på Ica. Förr om åren fanns det ju mest "vanliga" tomater och sen möjligtvis bifftomater. Nu finns det ju alla möjliga sorter, och mina favoriter är "småtomater" för de smakar oftast godast. De gula här heter bärnstenstomater och de röda är miniplommontomater. Senaste månaderna har jag också äntligen fattat att tomater inte måste förvaras i kylen. De är ju så mycket godare rumstempererade och klarar ju dessutom att ligga framme utan att ruttna bort. Så har det varit än så länge i alla fall.

Jag plockar bara svamp i grönsaksdisken i matbutiken, och idag plockade jag på mig några champinjoner i XL. Tror inte jag sett så stora champinjoner någonsin som jag såg idag. Det var i alla fall väldigt praktiskt med så stora svampar för jag hade bestämt mig för att göra järpar med bland annat hackade champinjoner i, och det räckte med att finhacka två jättesvampar. Perfekt!
Nu har potatisen kokat upp, det betyder att jag hinner tvätta håret innan den är färdig.


10 kommentarer:

Malin B sa...

Mums så gott med små tomater.
Jag har mina i kylen, måste genast ta mig an att ha dem på ett fat. Mitt snygga svarta fat måste de göra sig jätte snyggt på! =)
Tack för tipset!
Snackpaprikor har jag inte sett. Hoppas att de smakade bra nu när de var så tystlåtna. ;)

Förstår att folk tycker synd om din stackars hund om det SKRAMLAR om de svarta påsarna. ;)

Ingrid sa...

Det finns så himl mycket grönsaker att välja på numera. Sedan är de ju så snygga färger att fota också.

~Livet i byn

Jenny sa...

Det är fint med färggrann mat. :) själv är jag ju allergisk mot nästan precis allt rött och gult i mat, men titta kan man ju. :D

Yvonne L sa...

Malin: Tomater på svart fat måste ju vara en höjdare. Ta genast fram fatet!!! :D Paprikorna höll sig lugna när jag åt så jag fick äta i lugn och ro...

Livet i byn: Vissa grönsaker vet man inte ens vad man ska göra med! Men de allra flesta gör sig på bild, dessutom håller de sig ju stilla också. ;0)

Jenny: Färggrann mat gör ätandet trevligare. Men så trist att vara allergisk mot färger, även naturliga såna alltså?

Uttan sa...

Ja mina tomater smakade också blää som jag odlade förra året skalet var tjockt och innehållet smakade inte tomat iallafall.Har inte odlat tomater i år utan handlar lokalproducerade som är hur goda som helst.
Vilken"bauta stor" champingjon.
Hoppas det smakade Gott!
Kramar!

Yvonne L sa...

Uttan: Då är det inte bara jag som inte kan odla tomater! Din beskrivning av dina odlingar låter precis så som mina smakade. Usch! Varför utsätta sig för sånt när det finns människor som inte gör annat än odlar tomater som man kan köpa! :0)

Jenny sa...

Sv: jupp, rubb och stubb. Värst är tomat och jordgubbar. :D Jag tror det har något med syrorna att göra. Att äta pizza utan tomatsås funkar ju, men att nästan aldrig få i sig antidoxidanter i form av frukt och bär är trist.

Yvonne L sa...

Jenny: Men så trist! Man får verkligen vara glad att man inte har några matallergier!

Synnøve. sa...

Menar du på fullaste allvar att dina paprikor inte pratar?
Köpte röda snackpaprikor häromsistens.
De ropade på mig efter några dagar i kylskåpet. De skrek, "kasta oss, vi ruttnar".
Lydig som man är gjorde man det ju.
De var mjuka, blöta och alldeles ruttna.

Däremot dina vackra tomater.
Så goda de är de små.
Har även upplevt att jag inte reagerar allergiskt mot de små gula och röda. Av de stora får jag blåsor i munnen. Så mina favoriter är de små.

Nu måste jag ju köpa hem mera tomater. Har snaskat i mig en hel burk med gula....

Yvonne L sa...

Synne: Nä, paprikorna sa inte ett ord! De hann inte ens börja ruttna faktiskt. ;0)
Det är oftast mer smak i små körsbärstomater och allt vad de nu heter, så numera köper jag nästan bara såna.