2009-08-05

I väntans tider

Hos Bibbi hittade jag tidigare idag ett recept på chokladbiscotti som jag snabbt kopierade och sparade. På eftermiddagens hundpromenad kom jag på att jag nog var tvungen att prova receptet idag! ;0)
Det skulle skållas och skalas mandel, och det visste jag att jag hade hemma eftersom jag på grund av hjärnsläpp köpt ingredienser två gånger till chokladbiskvierna till min födelsedag.
Sen skulle det vara 100 gram mörk choklad vilket jag inte hade hemma, så mörk blockchoklad fick agera ersättare. Jag tror det betyder att chokladsmaken tyvärr inte känns lika mycket, kanske skulle jag bytt ut lite mjöl mot kakao istället. Men till nästa gång kanske jag hinner planera att jag ska baka de här, och då kan jag ju se till att ha "riktig" mörk choklad hemma!

De tre längderna som blev väldigt ojämna i storlek innan de fick bege sig till ett varmare ställe.

Som alltid när jag bakar ingick provsmakningar av allt från smet till färdigt resultat. Eller de är inte helt färdiga än. Det är det jag väntar på! De står i ugnen och torkar, men eftersom man inte kan vara säker på hur lång tid det tar så måste jag ju provsmaka en biscotti ungefär en gång i halvtimmen. Stackars mig.

11 kommentarer:

Bibbi sa...

Härligt! ;)
Själv köper chokladpellets från www.theobromatastings.se Har fått för mig att det är en nyttigare sort så jag kan äta lite extra...;P
Hoppas du gillar dem;)

Yvonne L sa...

Bibbi: Tack för tipset! Ska kolla in länken. De jag smakat hittills har varit goda, så då bör resten vara det också. Sen måste jag ju testa med riktig mörk choklad och de där pelletsen!

Ingrid sa...

Sådant där gillar jag, farligt goda!! SKulle inte ens våga smaka för risken att äta alla tre ;0)

~Livet i byn

Chokladbloggen sa...

Ååååh det låter gott!

Henrik sa...

åh va gott, här blir man ju hur sugen som helst:)Ljuvlig blogg du har! Vilken é din favoritkaka, bröd eller tårta?

Jenny sa...

Usch, provsmakningar som är sååå äckligt. ;) Stackars din mage. :D

Yvonne L sa...

Livet i byn: Jag åt inte upp allt, men enbart för att jag borstade tänderna innan jag såg på tv. Annars hade nog alla gått åt.

Chokladbloggen: De smakar gott men blir nog bättre om man har riktig mörk choklad. Blockchokladen jag hade fick agera nödlösning.

Henrik: Du får ta och provbaka du också! Min favorit? Vilken otroligt svår fråga! Chokladkakor, Napoleonbakelser, kanelbullar, kladdkakor..... nästan allt när jag tänker efter!

Jenny: Det var fruktansvärt synd om mig! ;0)

Lisa sa...

Mums ser gott ut! Kan tänka mig att det är såna kakor man inte kan äta bara en av, utan att det lätt slinker ner både två och tre... :)

Yvonne L sa...

Lisa: Man kan äta många. Väldigt många. :D

Synnøve. sa...

Är jag hopplöst ute eller...
Jag har ALDRIG ätit biscotti eller hur det nu stavas....
Är det en typ av skorpor?
Nyfiken nu, för de såg jättegoda ut...
Klems.

Yvonne L sa...

Synne: Bara för att man inte ätit biscotti är man inte hopplöst ute. Och ja, det är som skorpor kan man säga.